Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Att sy en sagoklänning

2017-02-27 kl 16:00:00 Sömnad & hantverk17 Kommentarer
Del 2 - Mönster & beställning av tyger
Det här är andra delen i min bloggserie om att sy en sagoklänning/medeltidsklänning.
Här kan ni läsa första delen om att skissa upp sin drömklänning.
 
 
 
 
 
 
Beställa tyger
Det absolut enklaste när det kommer till att köpa tyg är att gå förbi en butik eller ett tygstånd på någon av Sveriges alla medeltidsmarknader och kolla ut vilket tyg du vill ha i verkligheten. Där kan du få hjälp på plats om det är någonting du är osäker på och även om du inte har superkoll på vad det finns för olika tygmaterial, så kan man i alla fall bilda sig en någolunda bra uppfattning om hur klänningen kommer bli, genom att känna på tygets tjocklek, stumhet och yta.
 
Har du inte möjlighet att kika på tyget IRL så är det superbra att beställa tygprover innan du gör ett köp. När jag syr klänningar så brukar jag beställa allt mellan 5-8m tyg och det springer iväg rätt mycket i pris, så man vill ju vara helt säker på vad man får när man klickar på köp-knappen.
 
Det var väldigt svårt att hitta ett tyg som matchade det som jag hade i huvudet när jag gjorde skissen. Ett vinrött tyg med gulddetaljer och med ett medeltidsinspirerat mönster. I Sverige var det helt omöjligt, så jag vände mig direkt till utlandet och kollade en hel del indiska och italienska sidor (med lite för mycket blommönster och kinesiska drakar), samt Ebay. Hittade ändå inte ett enda som klarade alla mina krav.
 
Vanligaste problemet var att mönstret var för modernt. Var mönstret okej, så var alla tyger klarröda och när jag hittade tyg i någon dämpad röd nyans, samt med ett helt okej mönster, så var kvaliten inte speciellt bra istället. Tillslut gav jag upp sökandet efter det perfekta vinröda tyget och beställde ett lila istället - med ett mönster som motsvarade precis det jag var ute efter. Lustigt nog så insåg jag när tyget anlände, att det faktiskt ser vinrött ut där solen inte skiner... Perfekt!
 
 
 
Lite tyger som jag kikade på innan jag bestämde mig för nummer två högst upp från vänster!
 
 
 
Mönster
Det absolut enklaste när du aldrig sytt tidigare är att använda Sophias Atelje's mönster. Har själv flera av dem hemma och kan verkligen rekommendera "Kvinnodräkt från 1300-talet" för den som vill ha något superenkelt och modifierbart (det är min personliga favorit) utan för mycket krångel. Vill du ha något mer figursytt och inte vill göra några ändringar själv (utan det ska bara funka om du ritar av mönstret) så välj "Figurskuren klänning med klockärm". Finns även alternativ om du vill ha smala ärmar.
 
Om du är lite mer pysslig av dig så är det inte jättesvårt att skapa dig ditt egna mönster. Här finns en superbra tutorial som jag använde mig av i somras, när jag sydde min senase ljusblå medeltidsklänning.
Nu har och kommer jag lägga ner mycket pengar på den här klänningen, så jag ville ha en klänning helt skräddarsydd efter mig och mina mått. Har därför inte gjort något av ovanstående, utan tagit hjälp av Linda, som gjort ett helt anpassat mönster till mig. Hurray!
 
 
Rekommenderade bloggar med sömnads-tutorials:
 
Kan även rekommendera att gå med i gruppen "Vi som syr medeltidskläder" på Facebook, där du både kan ställa frågor och hitta information bland alla användbara filer som laddats upp i gruppen :)
 
 
Nu är det bara att börja klippa ut, sicksacka och sy! Stay tuned! :D
Spara

17 kommentarer

Kommentarer :

johanna
2017-02-27 @ 19:56:14
URL: http://jojosmind.blogg.se/

så vackra tyger!

Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg
2017-02-27 @ 20:08:35
URL: http://www.mariaekblad.se/blogg

Åh vad roligt att du är igång med klänningen!

emblas.se
2017-02-27 @ 20:31:48
URL: http://www.emblas.se

Åh önskar verkligen att jag inte pajade min symaskin som jag hade när jag ser detta! ^^ Nuförtiden beställer jag mina klänningar färdigsydda men det kostar ju därefter...
Fördelen är väl att man kan fixa många på en gång, hahah! ^^

Ser fram emot att se den färdiga klänningen!
kram
Emma

Svar: Hahah men sant! ;D
Elin Kero

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★
2017-02-27 @ 21:36:26
URL: http://www.saramadeleine.se

Åh så vackert tyg :D

Isabelle
2017-02-27 @ 22:00:20
URL: http://bellspower.se

ÅÅ på slöjden i skolan håller vi också på att sy, tyvärr inte sagoklänningar utan hoodie's.

På en NO lektion berättade min NO/matte lärare (Gudrun) att hon hade läst på min blogg att jag hade tipsat om just din blogg o då berättade hon att hennes son Philip var tillsammans med dig! Gjorde seriöst min dag!! Min idol Elin är tillsammans med min lärares son, jätteroligt att få veta ;)

Svar: Hahaha men är det sant?! :D Vad roligt att Gudrun är din lärare :D :D :D Och vad gullig du är <3
Elin Kero

Ellinor
2017-02-27 @ 23:06:18

Du råkar inte ha kvar länken till nummer tre högst upp från vänster? :) Var ju helt underbart!

Svar: Finns på sartor.cz under brokader! :D
Elin Kero

Sara Rödett
2017-02-28 @ 08:50:17
URL: http://sararodett.blogspot.se

Svar: Tusen tack! <3 :-) Ja, det skulle vara roligt om du skulle vara med, då kanske inspirationen och kreativiteten kommer igång. :D

Pia
2017-02-28 @ 09:28:49
URL: http://simplypapaya.blogspot.com

Åh jag vill också kunna sy! Lycka till med nya klänningen!

/Pia

Svar: Tack!! :D
Elin Kero

Sandra
2017-02-28 @ 09:30:01
URL: http://smulansandra.blogg.se

Haha, jag har kommit på något mer en ser fram emot medeltidsveckan för: att förhoppningsvis få se dina kreationer IRL :D

Blir sysugen och har yllebegär nu. Men jag är skitfeg (har inte fått in snitsen och självförtroende på att sy än) och tror jag börjar med en underklänning istället för något dyrare xD

Ser fram emot nästa steg i processen!

Svar: Hahah men vad roligt!! Och själförtroendet kommer ;)
Elin Kero

Linda
2017-02-28 @ 12:41:46
URL: http://https://handcraftedhistory.blog/

https://reconstructinghistory.com/ den här mönstersidan tycker jag är mycket bättre än sofias atelje =) speciellt om man är sugen på kläder med mer historisk touch.

Svar: :D
Elin Kero

LN
2017-02-28 @ 14:08:24

Ooooooh det är så spännande att följa! :D Och det är så mycket man vill göra. Vill verkligen köpa en egen symaskin, men jag vill ha ett tält också. Tält känns roligare men symaskin känns viktigare... Prioriteringar! Och sen ska jag bestämma mig för vilket tyg jag ska beställa vilket leder till beslutsångest.

Det är en påfrestande hobby vi har. Psykiskt OCH ekonomiskt.

/Ellen.

Svar: Hahahah I know the feeling... ;) Just nu håller jag på att lista ut hur jag ska bära omkring på kamera mm när jag har min drottningklänning på mig. Drottningar hade ju inga väskor?! Får anställa en tjänare 😂
Elin Kero

Emma Svensson
2017-02-28 @ 15:27:07
URL: http://vredeshantverk.blogg.se

Helt underbart tyg! Ska bli så kul att se din sagoklänning! :)

Jag vill tipsa om att sy kläder efter principen "raka stycken och kilar" (typ dennahttp://www.historiskgarderob.se/tutorials/enklaste-klanningen-sa-har-gor-du/), lätt att modifiera och blir enkelt väldigt fin och till skillnad mot Sophia-mönstren väldigt tygsnålt. Jag brukar köpa typ 3 m tyg till en klänning, och då blir det en del över!

Svar: Det är ju hur bra som helst!! 3m?! :D
Elin Kero

Malin
2017-03-03 @ 15:54:59

Vet du, jag tänkte på dig häromveckan, jag var på Sy- och hantverksmässan (älvjsö) och där fanns det en superstor monter med massor 'medeltidstyger', och där de som jobbade i montern hade just medeltida kläder på sig! De var från korps.se, tips tips om du inte sett dom redan.

Sköt om dig!

Svar: Men va är det sant?! Vad roligt att de står på mässan! :D :D
Elin Kero

Ninni
2017-03-18 @ 08:06:27

Så himla duktig du är! Man blir så inspirerad varje gång man klickar in sig på din blogg :)

Svar: Men åh tack!! :D :D
Elin Kero

Amanda
2017-03-20 @ 19:56:26
URL: http://mansingen.blogg.se

Det här är så bra Elin! Inspirerande, strukturerat och kul att få följa alla steg. Plus att det kommer blir så himla otroligt snyggt!
Jag har fastnat helt när det kommer till medeltida pyssel...annat får ta plats vilket väl är bra... men när jag ser detta börjar det rycka lite i sagonerven igen :)
Kram

Johanna Engvall
2017-07-20 @ 22:00:37

Har du något tips på typ som inte är särskilt stretchigt och passar för en sommar klänning/tunika? Något som lixom inte blir för varmt men ändå inte iskallt på kvällen heller? Du är så grymt inspirerande, tack <3

Svar: Är tyvärr inte expert på sömnad, så har inte koll på vad de olika tygerna egentligen är bra för haha :)
Elin Kero

Linnea
2018-03-13 @ 16:20:25

Hej!
Jag ska sy en rokokoklänning och tyckte jättemycket om det tyg du valde. Hur gjorde du för att beställa tygprover? Jag hittar ingenting om det på deras hemsida (sartor).
Hur tycker du att tyget känns? Är det tjockt som ett möbeltyg eller funkar det bra till att sy klänning? :)
Tacksam för svar! :)

Svar: Tack! Jag beställde faktiskt inga prover av just det tyget. Kommer inte ihåg varför, men förmodligen för att det inte gick haha :) Så det var ju en chansning, men blev väldigt nöjd. Antar att man kan mejla dem och be om dem :)
Alla tyger är olika, men mitt var perfekt att sy klänning i :) Har dock en vän som beställde ett tyg därifrån som såg likadant ut i stil som mitt, men som var lite transparent. Så det var ju en chock när hon packade upp det :)
Elin Kero

Kommentera inlägget här :