Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Historien bakom plåtningen

2017-02-07 kl 19:27:50 Fotografi / Inredning, Indiska; – 13 Kommentarer
Det här inlägget innehåller reklamlänkar :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här är bilder från min absolut första plåtning för Indiska, som jag gjorde i höstas (behind the scenes här!).
Det blev superfina bilder, men ibland kan det gå lite snett under själva fotograferingen... vilket det gjorde den gången (men räddade det ju uppenbarligen, eftersom jag fick jobb sen haha) Jag visste att Indiska ville köra mer på naturligt ljus (därför just jag var där), vi skulle plåta inomhus på en PR-byrå i stan och det var heeeelt igenmulet. Jättemörkt. Helt okej när man fotar inredning, för det är bara att sätta kameran på stativ med lång slutartid och låta ljuset sippra in. Men med modell är det lite svårare - det får ju inte bli någon rörelseoskärpa.
 
Så jag hade med mig blixtar utifall. Insåg rätt snabbt att jag tyvärr skulle vara tvungen att använda dem och när jag börjar packa upp dem så inser jag att jag har glömt ringen som man monterar softboxen på och sedan sätter på blixthuvudet. Ingen softbox = Inget mjukt ljus. Fick panik. Haha. Sprang till Scandinavian Photo på Sveavägen (som låg bara någon minut bort), men de hade inte hunnit öppna. Slängde mig på tunnelbanan för att åka till deras butik på Kungsholmen istället. Där hade de ingen reservring. De hande ingen softbox till Elinchrom man kunde hyra heller (de hade enbart Profoto). Började kallsvettas.
 
Fick låna ett paraply till blixten istället, men jag hatar paraply. Fattar inte vad de ska vara bra för.. haha. Har alltid använt softboxar. Men hade ju inget val. Väl tillbaka på PR-byrån så ställde jag upp blixten på ett sätt som är så långt ifrån alla blixtkurser man någonsin sett hahaha.. Med blixten på andra sidan rummet från modellen sett och riktad in i hörnet. Men vad gör man inte när man lite oförberett ska försöka skapa illusionen av naturligt ljus?
 
Jag tyckte jag lyckades med det i alla fall! Med ljuset - trots att det kändes jätte-off när jag riggade det.Så det var en story om att det inte alltid går skitbra - även om man heter Elin Kero! (Stryk 'även' och läs 'speciellt' istället) ;)
Spara

13 kommentarer

Kommentarer :

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★
2017-02-07 @ 20:03:57
URL: http://www.saramadeleine.se

Så fina bilder :)

Hanna
2017-02-07 @ 20:07:00

Jättefina bilder, blir så inspirerad ! Men snyggt att du lyckades fast du fick lite problem xD skulle själv fått panik!

När kommer Aruba guiden ?^^

Svar: Haha ååååh jag har haft sånt problem med den! För att jag förlagt en massa bilder. Men... denna veckan! ;D
Elin Kero

Stefani
2017-02-07 @ 20:10:31
URL: http://www.whitebullets.se

Superfina bilder <3

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm
2017-02-07 @ 20:17:37
URL: http://blogg.anniesfotografier.se

Kul att få lite bakgrundshistorik och tur att det gick så bra trots kaoset :) Jag har inte heller riktigt fattat det där med paraply (har fått förklarat för mig så jag förstår väl, men jag tycker inte heller om det), och det lilla jag har fotat i studio så har det varit med softbox (någon gång med "snootar" för andra riggat). :P
Hur som helst, väldigt grymma bilder och så rätt att du fick jobbet! :D

Svar: Nej vet väl egentligen hur man ska använda det också, men tycker inte det blir något bra alls hahah.. Får väl finna mig i att alla känner olika och att det finns tillbehör för alla ;D Och TAck! :D
Elin Kero

emblas.se
2017-02-07 @ 20:19:34
URL: http://www.emblas.se

Det blev riktigt bra ändå! :D Kanske man ska använda väggarna som softboxar hädanefter? ^^

Svar: Det tycker jag absolut! haha
Elin Kero

Annie
2017-02-08 @ 04:29:58
URL: http://narannie.se

Det där är mitt favoritsätt att använda blixt - in i väggen eller upp i taket! Funkar ju bara om tak eller vägg inte råkar ha någon konstig färg. Men det blir så mjukt, fint ljus då! <3 Tur att det löste sig! Bilderna är jättefina! Hade du hjälp av en stylist eller stylade du sakerna och så?

Svar: Håller med! :D :D Älskar det också! Men jobbigt när det är mörkt trätak hahah.. Jag hade hjälp av stylist på just den här plåtningen :D
Elin Kero

Shanelle
2017-02-08 @ 15:23:56
URL: http://annashanelle.blogg.se

Det blev riktigt bra ändå! Verkligen :D

Emma
2017-02-09 @ 11:15:01

Haha! Ibland kan det verkligen strula! Det är kul att höra att det gör det för er professionella också. När man alltid bara få se supersnygga resultat (som dina bilder i det här inlägget) så kan man ju så lätt tro att det alltid går så lätt. Kul att du delar med dig!
Och jättefina bilder i en JÄTTEBRA blogg!

Svar: Haha det gör det sannerligen ;) Man utmanar ju allid sina kunskaper på ett eller annat sätt - även på olika nivåer ^^ Har en ny vlogg på G där jag har problem igen.. känns mer som standard än som en tillfällighet ;)
Elin Kero

elin
2017-02-09 @ 15:16:37
URL: http://elinsparis.devote.se

Snacka om ett make it work-moment :D bilderna blev ju jättefina, så bra jobbat!!

Svar: Verkligen!! hahah! Tack :D
Elin Kero

Johanna
2017-02-09 @ 22:02:34
URL: http://nouw.com/johannashouse

Hej! :) Jag har en fråga och du har kanske några tips :) Jag har en Canon EOS 70D. Vilket/vilka objektiv skulle du rekommendera för att fota bröllop? Jag tänker ett mångsidigt och relativt ljusstarkt men jag är så osäker :) Kram

Svar: Ett mångsidigt objektiv är ju en zoom, men zoomar är ingenting jag gillar att använda mellan 30-150mm (det spannet). En vidvinkelzoom, absolut, eller en telezoom. Men inget av dem skulle jag ta med mig på ett bröllop :) De objektiv jag skulle satsa på om jag fotade bröllop idag med en 70D är förmodligen ett 35mm. Men jag gillar att få med mycket miljöer. Det beror helt på vilka typer av bilder du vill ta. Vill du ta mer närbilder skulle jag gå på ett 85mm :)
Elin Kero

Johanna
2017-02-11 @ 14:30:25
URL: http://www.jojosmind.blogg.se

fina bilder!

Beata Rydén
2017-02-12 @ 16:38:10
URL: http://www.imagineabird.se/

Tycker verkligen att bilden på modellen blev superfin! Så mjukt och härligt ljus! Shit vilket stress med blixten! Kan verkligen föreställa mig känslan!!! :p Så sjukt att man ofta löser allt till sist. Och detta har du ju löst jättebra!!! Supersnyggt!

Svar: Tack så mycket! :D Ja, man behöver nog lite pressade situationer för att vara kreativ haha!
Elin Kero

Emma
2017-02-14 @ 20:23:15
URL: http://weusedtodance.com

SÅ fina bilder och att du även vid en sån situation kan få det att fungera, det kallar jag proffs! <3

Kommentera inlägget här :