Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Företags-självporträtt & ny fotobakgrund

2018-05-04 kl 15:19:12 Fotografi / Självporträtt16 Kommentarer
Här kommer två business-porträtt, som jag tog imorse med min nya fotobakgrund! :D
 
 
Canon EOS 5D Mark IV + Canon EF 35/2 IS USM
 
 
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att jag sett ett nyhetsbrev, där jag presenterades tillsammans med en manlig fotografkollega. Bilden på mig var typiskt glad och leende mot kameran, medan bilden på honom var superfokuserad och cool, i arbetet med kameran. Jag hade inte själv valt bilden som visades i nyhetsbrevet, men om sanningen ska fram så finns det i princip bara en enda bild på mig på internet, där jag inte smilar för glatta livet. Och i den finns det inget som säger att jag är kreatör överhuvudtaget.
 
Jag tycker inte att det är något fel med att vara glad på bild, för jag är ju en glad person. Men tyvärr är det ju så idag, att bilder tolkas väldigt olika utifrån hur personen på bilden är porträtterad. Och jag känner bara att jag är så himla less på att vara "den där lilla tjejen som fotar" i arbetssammanhang (för dem som inte vet vem jag är).
 
Jag vill utstråla att jag är ett superpro, sjukt kunnig och cool, samt har enormt mycket känsla 😎
 
 
 
 
 
 
Och det tycker jag att jag lyckades med! 
 
Jag är verkligen supernöjd över kombinationen 'rosa bakgrund och lockigt hår', mot den något utvecklade armarna-i-kors-posen och pryl-skrytet. Jag tycker på något sätt att det tog fram känslan av känsla - inte bara teknisk expertis. Men jag gillar det också för att det finns så många personer som är så rädd för rosa (speciellt i fotovärlden) och då vill jag bara trycka upp färgen i deras face ännu mer.
 
Och jag vet att det kan kännas så himla banalt att snacka om färger och leende bilder, när det finns allvarligare problem i den här världen. Men problemen börjar på precis den banala nivån och jag tror verkligen att om vi ska få till någon förändring där såren är djupare, så måste vi börja vid ytskiktet.
 
En tjej måste få vara ett pro.
 
 
 
 
Såhär såg min setup ut! Man tager vad man haver, när man måste få upp bakgrunden så att den passar stående posering.
Ställde upp en svart skiva i fönstret, för att blocka direktljuset (som jag tyckte blev för skarpt direkt från sidan)
 
 
Appropå den rosa bakgrunden, så ser den ut såhär! Jag filmade på Instastories (@nevnarien) igår när jag målade den (har sparat den i mina höjdpunkter, om någon inte sett). Den är gjord av en spånskiva, som jag köpte på ett byggvaruhus igår. Jag var tvungen att köpa hela den 2,5 meter långa skivan eller ingenting, så jag bad killen som hjälpte mig att dela den i tre delar. Så nu har jag tre skivor, som ger mig sex olika bakgrunder!
 
Har redan målat baksidan beige, med lite bångstyriga penselrörelser. Blev en superfin textur! Till de andra fyra vet jag inte vad jag vill göra. Eller jo, skogsgrönt känns rätt säkert och jag skulle också vilja göra några "smutsiga" bakgrunder. Ska helt klart göra en Youtube-video om det framöver!
 
 
 
 
 
 
 
Känns SÅ skönt att bo så mycket större nu, så att det finns plats för en massa bakgrunder! LYX!

16 kommentarer

Kommentarer :

Lovisa
2018-05-04 @ 15:44:20

Mäktig, älskar bilden!! Älskar också att du kliver fram och syns för oss tjejer❤️

Svar: Tack fina Lovisa! <3 Just det var faktiskt en stor del av drivkraften som fick mig att orka kämpa mot min scenskräck. För att om jag inte tackar ja till att stå på scen i fotosammanhang - hur kan jag då klaga över att det alltid är så många män på scen på fotomässan tex :) <3
Elin Kero

emzi
2018-05-04 @ 16:11:09
URL: http://emmelemzi.com

Den där bilden blev ju helt super!

johanna
2018-05-04 @ 16:19:21
URL: http://nouw.com/lindholm

Så fina bilder, båda är tokfina men älskar ändå första bilden lite extra mycket! :)

Svar: Tack så mycket Johanna! <3 <3
Elin Kero

Alma
2018-05-04 @ 16:29:23
URL: http://almabengtsson.se/blog

Så himla snygga bilder det blev! :D Tycker du utstrålar ett sånt lugn i bilderna, känns som att jag skulle kunna anlita dig för vad som helst och du skulle bara svara lugnt "ja, men absolut. Jag löser det." Go känsla!

Svar: HAHA! Jag älskar den här feedbacken alltså 😂
Elin Kero

Anonym
2018-05-04 @ 17:28:02

Riktigt snyggt! Gillar skarpt! Alla sammanhang är viktiga och vad är inte viktigt än att just bli tagen professionellt inom sitt yrkesval?
Grym som vanligt!😊

Svar: Det tycker jag egentligen med, men lika bra att skriva sådär så att ingen tar illa upp ;)
Elin Kero

Saga
2018-05-04 @ 19:11:50
URL: http://nouw.com/sagaaginger

Så fina bilder!! Älskar detta och ja, MER ROSA

Svar: TACK! 😍😍😍
Elin Kero

johanna
2018-05-04 @ 20:22:06
URL: http://nouw.com/johannamsjolin

Blev ju hur bra som helst!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★
2018-05-04 @ 20:43:37

Så fint :).

Smart det där med bakgrunder, det ska jag testa :). Brukar få fotografera min väns dotter på hobbynivå. Vi diskuterar ganska ofta hur man ska göra bakgrunder. Det här måste jag testa :).

Svar: Det här var supersmidigt faktiskt! De väger lite, så det är ju inga bakgrunder som man bär omkring på tunnelbanan direkt. Men de är toppen att dra fram hemma :D Och snabbt går det att måla också :D
Elin Kero

mamma
2018-05-04 @ 22:21:06
URL: http://mammakero.blogg.se

Du skulle kanske prova konstruera någon form av läder handtag i någon kortsida....?

emblas.se
2018-05-05 @ 09:02:23
URL: http://www.emblas.se

Jag tycker du ser väldigt proffsig ut oavsett ansiktsuttryck! Men jag förstår vad du menar..
Själv måste jag se sur/neutral ut på bild, för när jag ler så ser jag ut som Sheldon Cooper/Freddy Kreuger.. both ends of the scales i guess... hahah!

Svar: Hahahaha!! Dagens skratt 😂
Elin Kero

Linnea - Skogsblomma
2018-05-05 @ 09:14:05
URL: http://skogsblomma.blogg.se

Så grymt av dig! Behövs sådana hårda bilder på oss tjejer också. Vi är inte bara söta, snälla och duktiga. Superfin rosa bakgrund förresten!
Jag funderar på att starta en youtubekanal och vill gärna ha musik i bakgrunden på mina videos... men kom ju på att man behöver vissa rättigheter osv. Den sida där du finner din musik (epidemicsound) som du använder i dina klipp, hur fungerar den? Kostar den något? Har du ”skrivit på något avtal”?

Svar: Ellerhur! Jag håller med :D :D Och ang musik, så har jag tillgång till Epidemic Sound via mitt Youtubenätverk, men jag vet att det kostar 125:-/mån annars (du kan testa en månad gratis) och då får du använda musiken fritt på Youtube. Vill man använda musiken utanför Youtube, så kan man köpa loss enskilda låtar, men då kostar det ganska mycket :)
Elin Kero

LN
2018-05-05 @ 09:20:05

Så snygga bilderna blev! Bakgrunden går verkligen sjukt bra ihop med din hudton. Rosa är fint <3 (skulle 13-åriga jag ha hört det skulle hon bli vansinnig. Men hon har ju fått två pilbågar nu så hon får faktiskt vara tyst!)

Smart också med spånskivorna, och roligt att leka med texturer. Sandblandad färg skulle också ge en cool effekt, eller griffeltavlefärg så du kan skriva på bakgrunden eller ”skita ner” den och sen bara torka bort!

/Ellen.

Svar: Hahaha ja jag har ju varit en rosa-hatare i många år.. glad att jag ändrade mig ;) Och åh vilken bra idé med sandblandad färg/griffeltavelfärg! :D Jag har en svart griffeltavla som jag målat själv, som ser superhärlig ut efter en massa lager med text och doodles ;D
Elin Kero

Malin
2018-05-05 @ 09:41:40
URL: http://nouw.com/inweeee

Det blev så himla bra!! :D Tycker verkligen du förmedla det du ville få fram + det jag skrev om dig. Att du är fantasifull och det syns verkligen på första bilden!!

Ronja Norlén
2018-05-05 @ 15:01:23
URL: http://livetmedtoijko.blogg.se/

Tycker det är SÅ BRA at du sätter ner foten och visar att det finns massor av coola brudar där ute som är fullt seriös och kan minst lika mycket (om inte mer) än många män. Kör på med ditt race Elin, du är en förebild för många!

Svar: Tack för stödet! <3 <3 <3 Betyder massor!
Elin Kero

Elin
2018-05-06 @ 10:28:15

Jättesnyggt! Vilken typ av färg är det du använder? "Vanlig" väggfärg?

Svar: Ja, det är vanlig väggfärg :D
Elin Kero

Felicia
2018-05-06 @ 11:40:42

Du är så himla cool Elin! 😎

Svar: :-*
Elin Kero

Kommentera inlägget här :