Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Året 2014

2014-12-29 kl 13:53:00 Ur arkivet43 Kommentarer
Beskriv året med tre ord.
Äventyrligt, sagolikt och lyckligt.
 
 
Det känns som en evighet sedan jag skrev en årssammanfattning sist, Så mycket har hänt. Så många äventyr och en sådan inre resa. Ni som följt mig ett tag vet att jag kämpade mot depression 2012-2013 och när det här året startade var det verkligen ett tokrace upp ur den mörka gropen.
 
2014 var året då jag började våga och äventyra mig själv (vilka kickar det ger!), då jag kunde ha mer distans till livets bekymmer och leva livet precis jag vill och på ett sätt som jag mår bra av. 2014 har nog varit det hittills bästa året och det är nästan så att jag är lite rädd att släppa taget... jag vill inte att det ska vara över! ^^
 
 
 
 
 
SANTORINI  /  Foto: Emelie Ohlsson
 
 
Vart reste du?
I maj var jag på Santorini och efter den resan fann jag en av mina närmaste vänner i Emelie Ohlsson. Tänk att vi var bekanta i så många år, innan jag förstod vilken jäkla pingla hon är! Så omtänksam, peppande, inspirerande och fullständigt galen. Haha.

I juni reste jag till USA som handledare för Fotoresor. Inför resan var jag superorolig för att jag aldrig varit så långt hemifrån och för att jag skulle vara på resande fot så länge, med en massa människor som jag inte kände. Tur att jag inte bangade ur, för det var något av det roligaste jag varit med om i hela mitt liv!
 
 
 
 
 
 
Roadtrip i USA
 
 
 
Vad såg du mest fram emot?
MEDELTIDSVECKAN! Wow, var så hyper hela veckan. Gick barfota med bjällror runt vristen längs Visbys gator. Åt grillad kyckling med fingrarna. Skyddade oss mot kvällsregnet med våra mantlar. Njöt av medeltida musik dagarna i ända. Vadade i havet medan en Vikingabåt gled förbi i solnedgången. Blev en riddares jungfru under tornerspelet.
 
Egentligen såg jag fram emot alla sagoäventyr, men jag hade ingen aning om att det skulle bli så många!
Åtskilliga bågskytteturer i skogen, Medeltidsveckan, en maskeradbal, en medeltida middag med tillhörande skogstur och så till sist Hobbitpremiären. Tack Lovisa och Therese, för att ni vill leva sagolivet med mig! Detta året har varit magiskt! Längtar redan till nästa gång jag får chansen att klä mig i fotsida klänningar och glida fram över mossklädda stenar tillsammans med er!  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gjorde du något som du aldrig gjort förut?
Med syskills på nivån "sytt ett lapptäcke i sjuan" bestämde jag mig ju rätt plötsligt för att jag skulle sy en (som senare blev två) sagoklänningar inför Medeltidsveckan. Om det är något som jag är stolt över med mig själv, så är det att jag inte är rädd för att göra saker som jag "inte kan". För mig finns det inget som jag inte klarar av - bara att köra, göra om när det blir fel och lära sig längs vägen! :D
 
Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Den 2 juni när jag låg i utesoffan och fick antagningsbeskedet från Fotoskolan? Den 12 augusti när vi tömde min lägenhet i Bankeryd och jag flyttade in i mitt lilla hus i Stockholm? Den 18 augusti när jag förväntansfullt gick i den branta trappan upp mot min nya skola?
 
 
 
 
Den där kvällen på Gotland när allt blev annorlunda
 
Första veckan med min nya klass i vår nya skola!
 
 
Vilka låtar kommer påminna dig om 2014?
Jag har elva låtar som fastnat hos mig det här året, som jag spelat på repeat i flera veckor (månader??) och som påminner mig om så himla mycket som hänt. Men kanske framför allt Agnes Obel - Fuel To Fire, som för mig är sommarmornar med dagg i gräset. Imagine Dragons - Demons, som fyllde mig med mod och som blivit ett soundtrack för allt spännande som stod framför mig. Sen Ed Sheeran - Bloodstream, som jag spelat på så hög volym att hjärtat bultat hårdare i bröstet.
 
 
 
 
Foto: Fabian Wester
 
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Ta det lite mer lugnt och luta mig tillbaka. Bli lite mer hemmastadd i tillvaron. Det behöver liksom inte hända stora saker hela tiden och jag måste bli bekväm med det. Fokusera mer på att göra mer av de små studerna :)
 
Planer för 2015?
Medeltidsveckan 2015, fullt ös! Och jag ska börja i bågskytte :D

43 kommentarer

Kommentarer :

Carro
2014-12-29 @ 14:44:11

Roligt med sån lista! Hoppas ditt 2015 fortsätter llika bra :D

jefferson
2014-12-29 @ 15:26:48

Vi pasar tu vida en segundos, muy emocionante, tienres muchas ganas de vivir la vida y se te dan KAS cosas aprobechalas.

jefferson
2014-12-29 @ 15:28:14

Vi pasar tu vida en segundos, muy emocionante, tienres muchas ganas de vivir la vida y se te dan las cosas aprobechalas.

Andrea
2014-12-29 @ 15:30:07
URL: http://noukah.blogspot.com

Shit va härligt att du mått bättre det här året! Superglad för din skull och allt kul som du vart med om, hoppas att det fortsätter på samma sätt, om inte ännu bättre.

Mitt år var raka motsatsen, men det ger en hopp när man ser att saker faktiskt blir bättre med tiden och att det faktiskt GÅR att må bättre igen.

Mot 2015 nudå! :)

Svar: Men åh tack så mycket <3Ja, jag tycker att jag är ett levande bevis på att man kan gå från absoluta botten till toppen! :D Jag vet att jag tänkte att "hur ska jag någonsin kunna bli glad igen?" osv.. men det var ju verkligen väldigt möjligt... jag hejar på dig! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Linnea Dahlinder
2014-12-29 @ 16:04:36

Skulle så gärna bli fotad av dig närmare sommaren? är det möjligt att du är i Göteborg nån gång då? :)
skulle bli jätte glad :)
kram

Svar: Jag är tyvärr inte så mycket i Göteborg och tar inte små fotojobb som kräver resor. Det lönar sig inte för mig tyvärr. Men om du har vägarna förbi Stockholm någon gång får du gärna höra av dig :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Anna Röd - ★ Nörd & Filmskapare ★
2014-12-29 @ 16:44:46
URL: http://www.xn--annard-0xa.se

Åh vilka härliga bilder :D!! Vilket underbart år du verkar haft!

Johanna
2014-12-29 @ 17:02:40
URL: http://www.jojosmind.blogg.se

Vackra bilder!

Klara
2014-12-29 @ 17:18:12

Skönt att höra allt, du verkar verkligen haft ett fantastiskt år <3
Speciellt skönt att höra att deppigheten har tappat sitt grepp om dig, starkt jobbat!

Svar: Tack så mycket :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Rebecka N
2014-12-29 @ 17:39:45
URL: http://frokennelson.blogspot.se/

Så otroligt härligt att året blev så bra (och kanske bättre?) som du trodde! Underbart att bara få vända på botten och komma upp i toppen igen! Hoppas det fortsätter så för dig :) Tack för vi får hänga med i ditt liv såhär på bloggen <3

Svar: Ja men verkligen! :D Tack så mycket! :D Och tack för att du vill hänga med <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

becca
2014-12-29 @ 18:37:14
URL: http://fotobex.blogg.se

Låter som ett fantastiskt år Elin!

Katarina Wohlfart
2014-12-29 @ 19:16:46
URL: http://katarinawohlfart.com

Fantastiskt år Elin. Ser man livet från den ljusa sidan så blir det allt bra fantastiskt. :)

Svar: Ellerhur åååh :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Jenny
2014-12-29 @ 20:05:24

Wow dina bröst på bågskyttebilden! Har du fixat de? Isf var? Jag söker överallt för rätt läkare. Ja, det här är en seriös kommentar. /Jenny

Svar: Haha.. nej det är mina naturliga :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Annie Stumle
2014-12-29 @ 20:11:45
URL: http://narannie.se/

Ditt Augusti 2014 är ju rätt svårslaget! Mitt augusti var nästan lika bra: jag hade landat i USA den 23:e juli för att bo med Honom, men 2:a auguti åkte han hem till Sverige och stannade där till den 20:e, hans pappa fyllde 60 bland annat. Först innan han åkte var det tio dagar fulla med "vi måste kramas och kyssas så mycket som möjligt innan du åker". Sedan blev det arton dagar i skype fulla med kärleksförklaringar. Sedan resten av månaden utforskade vi varandra och var härligt nyförälskade. Den 25:e började skolan: foto i USA.

Agusti 2014 <3 Något att minnas lääänge, förhoppningsvis livet ut!

Svar: Haha men ellerhur! Så jäkla mycket som hände på en och samma gång xDMen åh!! :D :D Verkligen! Augusti 2014 <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Ester - ett kreativt liv
2014-12-29 @ 21:03:29
URL: http://ettkreativtliv.se

Underbart att läsa! Önskar dig ett minst lika glädjefyllt 2015!

Svar: Tusen tack! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Tommy
2014-12-29 @ 21:12:51
URL: http://investerasmart.blogg.se/

trevliga bilder :)

Helena
2014-12-29 @ 23:38:43
URL: http://www.ohdarling.org

Va roligt med ett sånt händelserikt år! :)

Annster
2014-12-30 @ 02:45:56
URL: http://annster.se

Vad härligt allt tycks ha varit för dig.
Underbara bilder också <3

Jessica
2014-12-30 @ 10:16:41
URL: http://lifetale.blogg.se

Härlig läsning =)

LN
2014-12-30 @ 11:57:24

Åh, vad roligt att läsa, och vilket fantastiskt år du haft!
Sjukt att det är så länge sedan du var i USA, känns som att det var igår jag satt och läste de inläggen.

Jag tror mitt nyårslöfte inför 2015 ska bli att vara lite mer som du - att inte vara rädd för att göra fel hela tiden och att våga pröva på nya saker. Tack för inspirationen, och hoppas du får ett 2015 som toppar ditt 2014! :D

Svar: Men ellerhur! Vart har tiden tagit vägen? :DOch yay! Vad kul! :D När jag blir skraj för att göra något så brukar jag fundera på vad som är det värsta som kan hända. Oftast är det inte så farligt. Typ som när jag skulle sy klänningarna så, visst de kanske blir jättefult - men då har jag iaf provat. Eller när jag gick på bågskytte-provapå själv (otroligt skraj för att göra saker själv egentligen), det värsta som kunde hända var i princip att jag skulle stå själv i ett hörn och se dum ut. Men om det nu var så jobbigt så behövde jag ju inte gå dit igen liksom.. ;) Sånt gör saken enklare tycker jag :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

johanna
2014-12-30 @ 12:41:25
URL: http://johannayo.blogg.se

så himla gosig lista! och jag är så glad över att du mått bättre under året än vad du gjort innan. fortsätt kämpa och gott nytt år! :)

Sofia Wigen
2014-12-30 @ 17:59:32
URL: http://allineedihave.se/

Hej Elin! Jättefina bilder som vanligt och vilket bra år du har haft!

Jag har i alla fall tagit lite bilder ute i snön men jag vet inte riktigt hur jag ska redigera bilderna. Har du några tips? Jag har photoshop nu och skulle behöva lite mer redigeringstips :) ha det bäst!

Sofia Wigen
2014-12-30 @ 18:00:00
URL: http://allineedihave.se/

Hej Elin! Jättefina bilder som vanligt och vilket bra år du har haft!

Jag har i alla fall tagit lite bilder ute i snön men jag vet inte riktigt hur jag ska redigera bilderna. Har du några tips? Jag har photoshop nu och skulle behöva lite mer redigeringstips :) ha det bäst!

Svar: Ska försöka hinna dra ihop ett sånt tips på bloggen - många som undrar! Dock tycker jag att du har fått till det riktigt bra på de bilder du lagt upp på bloggen :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Maria Ekblad
2014-12-30 @ 18:06:20
URL: http://dreamsof.se/

Det ser ut som ett så himla fint år. Det är jätteroligt att följa dig och du är så inspirerande Elin! Gott nytt år! :)

Svar: Tack så mycket!! :D Gott nytt år! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Beatrice Jakobsson - Fotografi
2014-12-30 @ 21:15:30
URL: http://beattriicee.blogg.se

Sjukt bra år! :)

Mikael
2014-12-30 @ 22:14:06

Skulle hemskt gärna vilja se en före/efter bild på bild nr 3 /grand canyon eller var det är, sjukt fin bild! :)

Svar: Det är inte jag som har tagit den bilden, utan det är en tjej från Fotoresan som fotograferade mig när jag satt där - så jag har tyvärr inte någon originalbild :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Linda
2014-12-30 @ 22:38:45
URL: http://www.nouw.com/LindaLinnros

Låter som ett spännande år!:D

Malin
2014-12-30 @ 23:17:25
URL: http://malinlorentzon.se

Vilket fantastiskt år du har haft! Hoppas att du får ett lika fantastiskt 2015! Gott Nytt År!

Mia
2014-12-31 @ 19:44:52
URL: http://nattmia.blogspot.com

Vilket härligt år du har haft =)
Och vilka härliga bilder du bjuder på..

Gott Nytt Fantastiskt År!!

Kram Mia

Abris
2015-01-01 @ 11:59:59
URL: http://abris.blogg.se

Åh! Tack för att du kommenterade min blogg verkligen en bra start på mitt nya blogg liv! :)

Karin O
2015-01-01 @ 13:15:59
URL: http://kakansemlanoliven.se/

Fantastiska bilder Elin! Gott nytt år!

Victoria
2015-01-01 @ 20:32:38
URL: http://gatukors.blogg.se

Ditt år verkar verkligen sagolikt! Så läskigt, men oftast så nyttigt att ta ett steg utanför ens "comfort-zone", och det verkade ju minst sagt som att det blev en riktigt underbar upplevelse för dig med resan!

Svar: Men ellerhur! Man måste pusha sig själv, iaf lite grann :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

sofia
2015-01-02 @ 10:18:02

Du tar så galet fina bilder! Jag har själv under en lång tid funderat på att skaffa en Canon 5d mark ii men efter en massa research säger alla att 6d är en mycket bättre kamera. Jag är osäker på vilken jag ska välja... 5d mark ii tänkte jag köpa begagnad så priset är inte särskilt viktigt, men jag undrar hur bra du tycker kameran är i olika syften som nattfotografi, porträtt, solnedgångar, sport m.m.
För när jag ser på dina foton med 5d velar jag lite mer åt den för att fotona e så galet bra! Så vill veta om jag gör rätt beslut om jag köper en relativt "sämre" kamera?
Skulle bli galet tacksam för svar

Svar: Kan inte sätta mark II'an mot 6D'n då jag inte testat den, isf tycker jag du ska höra med Emelie Ohlsson (http://emelieohlsson.blogg.se/, om hon orkar svara), för hon har båda! :) Jag är iaf väldigt nöjd med min kamera. Känner inte att jag behöver något mer. Fotar dock aldrig natt eller sport.. :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Anonym
2015-01-02 @ 13:14:47

Wow, for et magisk år <3 Håper du får et like bra 2015! :D <3

~ Gaiadóttir ~
2015-01-02 @ 13:15:23
URL: http://www.gaiadottir.blogg.no

Den siste der var fra meg ;)

MiraKidvall
2015-01-02 @ 15:47:06
URL: http://mirakidvalls.blogg.se/

Vilket grymt år du har haft! Kommer bli kul att följa din resa 2015, Xx

Anonym
2015-01-02 @ 21:58:41

Var är Alvin?

Svar: Han har inte bott hos mig sen januari 2013.
Elin [ n e v n a r i e n ]

Alma
2015-01-02 @ 22:37:05

Hej! Vad fina bilder du har från året!!!
Jag har en fråga,
Jag har en canon 600d, med tamron 90, kitobjektivet och ett tele. Men känner att jag behöver ett bättre "allroundobjektiv" för resor, lite porträtt, lite natur, när man bara ska nånstans och vill ta med sig kameran helt enkelt. Det ska funna inomhus och ha lite bättre ljusstyrka. Jag har tittat lite på canon 24mm 2.8 pannkaksobjektiv, eftersom det är så litet och snyggt ;). Även funderat lite på sigma 17-50 eller sigma 30. Så, vad tror du kommer passa bäst? Och vilken brännvidd ska man satsa på? Just nu är jag sugen på pannkakan men är osäker på om 24mm funkar för porträtt :/ och om det är värt med bättre ljusstyrka?
Kram, och tack för bästa fotobloggen! :)

Svar: Tack så mycket! :D Jag hänvisar alla sånna här frågor till fotobutik, som tex Scandinavianphoto.se - de jobbar med att svara på sånt :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

moa
2015-01-03 @ 15:39:56
URL: http://mosus.se

alltså du verkar ju så härlig. tar underbara bilder och det är så skönt med folk som gör det de gillar, önskar det fanns folk här där jag bor som också ville klä ut sig till alver osv. loving it! men vi har inte mycket till mörk, murrig skog här i England haha. så glad att se att du mår bättre nu (har följt din blogg ett bra tag). jag har en liten svacka nu och jag försöker hämta inspiration from din blogg och se att saker och ting blir bättre. många kramar. :)

Svar: Men åh vad glad jag blir!! Tack :D :D Och jag hejar på dig <3 kramar! <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

maria
2015-01-07 @ 15:45:21

Åh lät som ett superbra år verkligen!!

maria
2015-01-07 @ 15:46:16
URL: http://mariacharlotte.devote.se

Åh lät som ett superbra år verkligen!!

Anton
2015-01-07 @ 19:27:41
URL: http://antonsfoto.webblogg.se

Vilket härligt år och fina bilder!! :)

Linda <3
2015-01-18 @ 17:20:57
URL: http://lindaemanuelsson.blogg.se

Så vackra bilder! Du är verkligen häftig <3

Celina
2015-01-18 @ 20:51:57

Ska du börja på bågskytte i någon speciell klubb? :) Är bågskytt själv o vore roligt o veta vart du hamnar om du går ut i klubbvärlden :3

Svar: Ja det ska jag, men jag vill helst inte skriva ut det just här i bloggen av personliga skäl :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Kommentera inlägget här :