Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Två kapitel ur min bok..

2014-07-30 kl 17:00:00 Skrivande88 Kommentarer
Nu har jag tagit mod till mig. Det är jätteskrämmande att lämna ut sig på det här sättet, lite som att låta er läsa min dagbok. Men det är bara två kapitel. Två kapitel av en värld som jag har haft i huvudet sedan jag var femton år. Jag minns till och med vilken skiva jag lyssnade på, när bitar av storyn började komma till mig (även om den utvecklats väldigt mycket sedan dess).
 
Kort sammanfattat så håller jag på och skriver fantasy (inte så överraskande) om två världar (den vi känner igen som vår egen och den som jag alltid drömt om). Jag har funderat på hur dessa sitter ihop och hur man färdas mellan dem jättelänge och nu har jag en stark bild i huvudet, men jag vet att beskrivningen ännu är lite svårtydd och det känns lite rörigt att läsa i början. Men detta är första utkastet bara och jag tror dessutom att det kommer ta mer än två kapitel att förklara hur det egentligen ser ut och fungerar, men å andra sidan förstår ju huvudpersonen i boken inte riktigt heller, så alla kan få det förklarat för sig senare.. ;)
 
Jag har aldrig sett mig själv som en författare (även om jag velat bli det), jag har aldrig jobbat för att öva upp min skrivarförmåga och jag har heller aldrig varit särskilt bra på att läsa en massa böcker. Men jag har ändå haft en vilja att berätta och jag hoppas att den kommer att leda mig till en färdig bok en dag.
 
Som sagt, är skitnervös nu, men här är det: Första provläsningen av min bok.
(Jag använder ett amerikanskt skrivprogram, därför har mina "i" automatiskt rättats till versaler. :)
 

88 kommentarer

Kommentarer :

Steffie
2014-07-30 @ 17:24:45

så himla bra! riktigt vackert språk. om det kommer en färdig bok, så kommer jag bli sjukt glad

Emelie
2014-07-30 @ 17:24:51
URL: http://www.ayeartogo.blogg.se

Superkul att du skriver en bok! :D Spännande! Men jag ser redan i början att du har stora "i" mitt i meningar. Eller är det meningen? Eller har du av misstag glömt punkter? Tänkte bara :)

Svar: Det är för att jag använder ett amerikanskt skrivprogram, det rättar automatiskt till stora "i" - tänkte inte på detta när jag exporterade.. hehe :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sofia
2014-07-30 @ 17:30:47
URL: http://jajjebjern.blogg.se

Väldigt bra! Riktigt intressant och spännande kan den allt bli, eller ja är om du skrivit mera :D
En grej som jag kan tipsa om är lite mera miljöbeskrivningar kanske! Exempelvis att personen kollar runt och på vänster sida är det ett hus, rakt fram en kulle och nere till höger ligger det mörka havet, ungefär! Så man får ett hum om hur saker och ting ligger och ser ut. :)
Annars väldigt bra :D Keep going, och känn ingen press nu men jag vill gärna läsa boken ;)

Martina Lundborg
2014-07-30 @ 17:37:33
URL: http://martygoeslchf.blogg.se/

Elin du är lika magisk som vanligt. Fortsätt, vad du än gör. Självklart behöver småbitar finslipas, små detaljer som är lite svåra att tyda och en sån struntsak som att många i är i stor bokstav mitt i meningar osv, men detta är så bra, fortsätt skriv, vad du än gör.

Svar: Ja men ellerhur! :) Anledningen till att alla i'n är med stor bokstav är för att jag använder ett amerikanskt skrivprogram, så därför blir det automatiskt så.. lite jobbigt, men ah ;)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Emma
2014-07-30 @ 17:39:15

I LIKE :D
Fortsätt!!!

Theres
2014-07-30 @ 17:59:29
URL: http://theressaaf.blogg.se

Okej så en fråga: NÄR KOMMER NÄSTA DEL?!

Alltså ååh, sjukt bra story, du skriver vackert och jag är så taggad på nästa del, som jag hoppas att du vill dela med dig av? :D

Svar: Åh satt och höll andan när jag öppnade kommentarerna, men jag behövde ju inte vara orolig :D Får se om jag väljer att lägga ut mer, men om det är många som är intresserade av att läsa mer så kanske jag skulle överväga att göra det :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Norah
2014-07-30 @ 18:11:25
URL: http://ailim.blogg.se

Men åh, vad jobbigt. SÅ HIMLA BRA och jag vill bara läsa vidare NU! Typ.. ;) Du kan helt klart se dig som författare, för du har konsten att fängsla med dina ord. Bra bra bra jobbat!! ♥

Svar: Men åh tack Norah :D :D Wiiie vad glad jag blir! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Therese
2014-07-30 @ 18:50:10
URL: http://miaulin.blogg.se

SÅ. SJUKT. BRA ! ! ! Du är så grym min finafina alv!! Du skriver väldigt berättande, och man får upp levande bilder framför ögonen <3 Keep going, så himla spännande :D :D
(PS älskar också Cochin XD )

Svar: TACK så mycket!! :D :D Jag har fått en del nyttiga tips här nu så ska göra en lite extra genomgång av texten ^^
Elin [ n e v n a r i e n ]

Frida
2014-07-30 @ 19:05:52

Fortsätt, bara fortsätt och tro på dig själv! Det här var ju asbra!!!

Svar: Men åh tack!! :') Var fasen livrädd när jag klickade på publicera, men ska nog sluta vara det... :')
Elin [ n e v n a r i e n ]

Maria
2014-07-30 @ 19:09:54

Du skriver så himla vackert! Jag vill läsa mer!! :D

Svar: Tack så mycket! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Viktoria
2014-07-30 @ 19:22:52
URL: http://werixxon.blogg.se

Åhh jag vill bara läsa meer! Lovar att jag kommer köpa boken! :D

Svar: :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Pam
2014-07-30 @ 20:01:22

Du är ganska rakt på när du skriver, berättar med en gång hur det är, bitvis på ett väldigt snabbt sätt. Finns det till exempel något annat sätt att berätta att havsfolket avskyr ljus, annat än "De avskydde ljuset mer än någonting annat och kände sig bortträngda"? Till exempel att de hastigt drar sig tillbaka innan solljuset hunnit träffa dem, och genom deras handlingar istället berätta om deras relation till solljus, till skillnad från att skriva det rakt upp och ner.

Jag kan rekommendera tidningen "Skriva", där du säkert kan hitta tips om hur man beskriver karaktärer, relationer och allt möjligt! De finns säkert på biblioteket, så du kan låna hem en bunt och spetsa skrivandet litegrann :)

Svar: Jag är ju som sagt inte någon skribent, så fokuserar just nu mer på att få ut storyn utan att fundera så mycket, men jag förstår verkligen det du säger. Just de meningarna har jag hakat upp mig på själv när jag läst igenom och inte riktigt vetat hur jag ska skriva om - så ska ta mig en extra kik på dem ;D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Briana (lifetales.se)
2014-07-30 @ 20:11:36
URL: http://lifetales.se

SÅ HIMLA BRA ELIN!!!!

Svar: TACK :D :D :D !! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Tove
2014-07-30 @ 20:22:14
URL: http://tovefoto.blogg.se/

Jag tycker verkligen om alla dina beskrivningar! De är så... ja, vackra och träffande och bra helt enkelt! Jag kan verkligen se allt framför mig! :D Till exempel: "När han vände sig om, såg han sin mor och systers ansikten upplysta av det dova middagsljuset och när han slog igen dörren föll deras stretande hår och kjolar tillbaka I stillhet och ljuset i deras ansikten slocknade."

Jättebra! :D

Jag håller själv på att skriva en fantasybok och jag tycker att det är roligast att skriva dialoger, haha! Jag har lite svårt med beskrivningar ibland och kan slarva. Men när jag läste din text fick jag massa inspiration! Jag tycker du hittar nya sätt att beskriva saker på och det är som nästan poetiskt :)

Svar: Wiie whaaa taaack! Åh vad glad jag blir!!! :D Och kul att du fastnade för just det stycket, det är ett av mina egna favoriter :D
Jag är jäääättedålig på att skriva dialoger - vi kanske skulle samarbeta ;)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sara
2014-07-30 @ 20:38:22

Alltså gud, bilden av att någon stoppar ner sin hand i en pöl för att sedan DRAS NER I DEN?! Hjälp va häftigt! Tack för att du delar med dig (och hurra för dig som vågade göra något du var rädd för! sådant är livsviktigt vill jag lova)!

Svar: Men åh vad glad jag blir nu!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Jessica
2014-07-30 @ 20:58:01

Jag vill läsa resten!! :) Du skriver med så mysigt språk tycker jag, man blir liksom invaggad i fantasyvärlden bara genom att läsa några meningar. Precis som någon annan skrev vore det ännu bättre med lite mer miljöbeskrivningar, när jag läser böcker "ser" jag alltid karaktärerna och miljöerna inuti huvudet och då blir det så himla mycket bättre när författaren hjälper en lite på traven. :)
Boken kommer bli superbra!

Svar: Men tusen tack! :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Ninni
2014-07-30 @ 21:00:22
URL: http://shyprincess.blogg.se

Vad heter programmet som du skriver i? Jättebra förresten!

Svar: Scrivener (man kan säkert ställa om språket men så långt har jag inte kommit haha)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sanna
2014-07-30 @ 21:19:29
URL: http://madeofsanna.blogspot.com

Love it!
Kämpa på med den Elin, jag gillar ditt lite magiskt dimmiga skrivande... Det passar fantasy!
Men låt det för all del ta tid... Jag är inne på mitt tionde år med min bok, ju äldre man blir desto mer finner man att ändra, huvudsaken är att man inte ger upp :)

Svar: Haha jag gillar verkligen beskrivningen av mitt sätt att skriva - lät väldigt fint ;DOch ja, jag får att ta och göra det, ett stycke om året så blir det bra sen ;)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Louisefoto
2014-07-30 @ 22:01:48
URL: http://Louisefoto.spotlife.se

Riktigt bra skrivet. :)
Kul att du fortsatt skriva på din bok. :)

Sara
2014-07-30 @ 22:15:41
URL: http://saradl.blogg.se

Alltså, WOW! Var nån liten mening som var lite underlig, men annars tycker jag det var spännande! Ser fram emot att läsa meeer! :D

Katarina Wohlfart
2014-07-30 @ 22:38:00
URL: http://katarinawohlfart.com

Nej men nu kom dem äntligen! Jaha. Nu ska det ges feedback ska du tro. Jag kommer ge min åsikt rakt upp och ner som jag ser den! Hoppas det uppskattas.

1. Ser att en del skriver lite mer miljöbeskrivningar här ovan. Jag vet inte om jag tycker att det saknas faktiskt. Tycker att du skriver bra och har en stor skopa fantasi. Det räcker långt och allt behöver inte vara miljöbeskrivningar. En del personer gillar inte långdragna scener i onödan, men om det behövs är ju det något du kan lägga till när du vill. Det går ju alltid att prova och se om man känner att det blir bättre.
2. Du skriver själv att det är lite rörigt. Ja vissa partier är lite svåra att greppa och man får läsa om. Det får man förvisso göra i vissa böcker så det behöver inte betyda att det är superrörigt egentligen bara för att man inte förstår de två först kapitlen. Många böcker (t ex klassiker) får man ju läsa 50 sidor för att överhuvudtaget fatta nått. Jag tycker nog tvärt om. Om du förklarar för väl blir det lätt krystat.
3. Det du gör däremot som jag ser är att du ibland ändrar hastighet, en scen går fortare än den andra. Jag tror någon skrev något om det ovan och det kan man ju jämna ut sen. Fantastin och historien känns ju viktigast när det är fantasty (kan jag ju tycka utan att vara expert) och inte språket, men ska du få den publicerad behöver ju språket korrektur-läsas mycket såklart. Men det finns nog knappt någon författare som publicerar sina verk utan att rätt många läser dem först. Det du kan fundera på och markera är hur många gånger du skriver han, hon t ex. Många gånger (detta gäller alla oftast), skriver man detta alldeles för många gånger. Detta samt jag-form är något att fundera över. Ska jag ha det eller ska jag döpa min karaktär (typ byta jag till Nevnarien) eftersom detta höjer språket ett litet snäpp (oftast men smaksak och min åsikt). Utöver det kan man använda synonymordböcker för att inte återupprepa vissa ord för mycket, samt för att kolla ordets verkliga betydelse. Ibland har man inte lärt sig det svenska språket korrekt.
Som helhet tycker jag den är mycket lovande och vill såklart läsa nästa kapitel. I nuläget känner jag inte att språket är av betydelse utan snarare din historia. Ja, det blev visst långt.

Svar: Åh det där med hastigheten tycker jag är jättesvårt.. har inte ens tänkt på det! haha.. men det är ju där det märks att jag inte har den där skrivarkunskapen.. sånt man får jobba på, men jag försöker tänka att det är första utkastet, för annars kommer jag aldrig bli klar haha! brukar iaf kolla mycket synonymer ;D Tack för feedback! Jag har så dåligt självförtroende när det kommer till mitt skrivande, att det är jättejobbigt när jag vet att det kommer kritik - men när jag väl läst det så känns det bättre och jag vet ju att det är för mitt eget bästa, så jag får helt enkelt ta och coola ner och inse (som allt annat jag håller på med) att det bara kommer göra mig bättre :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Linneaellinore
2014-07-30 @ 22:43:24
URL: http://linneaellinore.blogg.se

Ett ord Elin, wow! Du är så otroligt duktig på att skriva. Det kändes helt enkelt väldigt magiskt att läsa dina ord. Det är en riktigt spännande handling och jag ser fram emot att få läsa mer ur din bok. Fortsätt på samma spår, du är grym!

Svar: Men åh tack så mycket....! :'))
Elin [ n e v n a r i e n ]

Matilda
2014-07-30 @ 22:51:47

Så bra bok (kapitel..)!! Väldigt imponerad av dig att du vågade dela med dig av den också! :)

Svar: Det var sjukt skrämmande kan jag säga! Tack så mycket :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Hanna
2014-07-30 @ 23:03:48

Jag tycker du är jätte duktig och supermodig som faktiskt har vågat lägga ut det du skriver. Förutom de arbeten man skrivit i skolan så har jag nog aldrig ens visat mina föräldrar om jag skrivit berättelser när jag började bli lite äldre. Du är grymt modig och en riktig förebild.

Håller tummarna nu att du inte tar åt dig kritiken på ett dåligt sätt, som du skriver, se det som ett sätt att utvecklas och komma framåt. Massor av kramar till dig!! :D

Svar: Jag försöker andas och se det som ett sätt att bli bättre på, även om det känns mer personligt än något annat jag lagt ut på nätet någonsin :) Och tack så mycket! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Elvira
2014-07-30 @ 23:16:28
URL: http://elviralundbergs.blogg.se

ÅÅÅÅ jaaaaa! Lägg ut mer snälla! detdär var hur bra som helst, jag älskar verkligen fantasyböcker och det du nu har skrivit är jättejättebraaaaaa!

Anonym
2014-07-30 @ 23:24:59

Jag brukar inte vara så mycket för fantasy, men det här var Amazing! Så himla bra, jag ville aldrig att dom 2 kapitlen skulle ta slut... Jag kan inte vänta tills jag får hålla boken i mina händer och läsa den! Mycket bättre än jag trodde ;)

Svar: Men åh TACK! :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

moa
2014-07-31 @ 00:35:50
URL: http://megapixell.blogg.se

Läste inte allt utan bara början men redan där var orden fina och gav mig lite skrivar glädje, skriver själv och håller på med en "story" som jag tror skulle uppskattas, hur mycket har du skrivit än?

Svar: :D Jag har inte skrivit mer än utspridda kapitel, så det är inte ens 5000 ord.. men jag är på gång! ;D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sanne
2014-07-31 @ 01:38:56
URL: http://sanne.forme.se

Som jag har väntat på detta! Och nu, efter att ha läst igenom dessa två kapitel så finner jag mig själv väntandes, igen (på att få läsa fortsättningen såklart!) ;)

Först och främst: fantastiskt modigt av dig att publicera detta! Jag skriver själv en hel del och vill syssla med det i framtiden, så jag vet precis hur du känner när det kommer till detta med att låta andra läsa och tycka till, det känns verkligen som att man lämnar ut sig själv, eller i alla fall en del av sig själv, på ett så intimt sätt, men det är verkligen en vinst i sig när man väl VÅGAR! :)

Och för det andra så älskade jag verkligen det du har skrivit! Jättevackert och fylligt språk och en trollbindande berättelse jag så gärna hoppas på att få läsa från pärm till pärm en vacker dag! You go girl! <3

Svar: Haha! Åh! Tack så mycket!! <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Louise
2014-07-31 @ 09:06:11

Alltså wow, wow, wow!! Älskar ditt språk, det är så mysigt skrivet på nått sätt! Längtar tills vi får läsa mer! :D

Svar: Men åh tusen tack!! :F
Elin [ n e v n a r i e n ]

Tove
2014-07-31 @ 09:36:47
URL: http://tovefoto.blogg.se/

Svar: Haha, ja, vi kanske skulle vara ett bra team ;D

Sedan, en sak jag kom att tänka på när jag läste igenom några kommentarer: vissa påstår att det är för lite miljöbeskrivningar och så vidare...

Jag anser att när man skriver skönlitteratur så finns det inget direkt rätt och fel, alla skriver olika och gillar olika. Det jag tycker är det viktigaste är att själva storyn griper tag i läsaren och att karaktärerna känns trovärdiga, och det tycker jag att din berättelse gör. Sedan finns det miljoner olika sätt att skriva om det på.

Självklart ska man ta till sig kritik, jag säger inte det, det är mycket viktigt, men man får inte vara för hård mot sig själv heller. Alla har sitt sätt att skriva på :)

Svar: Tack för dina ord! Jag håller helt och hållet med <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sarah Moberg
2014-07-31 @ 11:04:35

Efter att ha läst igenom allt så känns det som att det är en grym början till en fängslande bok. Att ha fastnat i storyn på två kapitel är inte lätt, brukar krävas ännu mer innan man liksom är fast. Fortsätt skriva! Du är är nog duktigare än vad du själv tror :D

Måste säga att jag kunde föreställa mig så mycket av boken i huvudet. Och det känns som att det hade kunnat bli en film av boken sen när den är färdig. De bästa filmerna är ju oftast böcker först ;)

Lycka till med fortsättningen! :)

Svar: Men åh det finns inte ord för hur glad jag blir! :D Tusen tack! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Ella
2014-07-31 @ 11:15:23

Det var sååå bra! Kan inte vänta tills boken är klar :D

Svar: Wiiiiie!!! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Wilma Ahlborg
2014-07-31 @ 11:33:21
URL: http://livetsomwilma.blogg.se

Hej, tänkte om du visste något om Canon eos 500D kamerorna. Funderar på att byta ut min Canon eos 1100D mot den. Men vart jag än kollar på nätet så finns den inte, men kan inte heller hitta något om att den skulle vara bortplockad från sortimentet.. Ifall du vet något om detta så skulle jag bli jätteglad ifall du ville skriva det till mig. Vad använder du själv för kamera/kameror? Är du mer för nikon/Canon eller någon annan modell kanske? Vad kan du rekommendera till någon som haft en systemkamera i några år och nu kan den ut och innantill och är trött på alla nybörjarfunktioner, kameran är så enkel så det finns inte många tillbehör och det är sånt jag är ute efter. Så vill verkligen byta snart. Kram :)

Svar: Det är gamla kameror som utgått :) vill du ha tips på andra kameror, så fråga i en fotobutik, har tyvärr ingen koll på nya kameror då jag slutat jobba med det :) min kamerautrustning hittar du via länken i menyn ovanför min header :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Nadja
2014-07-31 @ 12:08:07
URL: http://blamingnargles.blogg.se

Jag hade en dröm för säkert flera år sedan, men jag minns den fortfarande lika tydligt. Det var också två världar och den undre befann sig liksom under alla hav och sjöar och bäckar och hade vattnet som himmel. Din berättelse gav mig lite samma känsla - lite mörkt och lite dovt och lite farligt. Jag gillade det helt enkelt ;D

Det var väldigt modigt av dig att lägga upp det du skrivit tycker jag. Jag skriver lite själv och försöker intala mig att jag är ganska bra på det, men jag vågar verkligen inte visa någon. Än så länge skriver jag bara för mig själv och läser andras fina historier som de är modiga nog att dela med sig av så tack för att jag och alla andra fick ta del av din! Varesig du lägger upp mer smakprov från boken eller håller resten till dig själv hoppas jag i alla fall att du fortsätter skriva på den! :)

Svar: Men åh vad kul att du drömde det.. så himla coolt med sådana drömmar.. brukar använda mig en del av dem när jag skriver :D Och det var verkligen riktigt läskigt, men så här någon dag efter så känns det ändå bra faktiskt.. jag har äntligen gjort det!! Haha.. Tack för dina ord! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Nadja
2014-07-31 @ 12:11:27
URL: http://blamingnargles.blogg.se

Och just det! Jag glömde ju nästan att berömma dig för dina fina ord! Som alla andra redan skrivit, så skriver du väldigt fylligt och behagligt med många synonymer och ord som man inte alltid tänker på att använda. Mycket trevlig läsning, både för historiens skull och för ordens och uppbyggnadens :)

Pärlan
2014-07-31 @ 13:02:11
URL: http://www.xn--prlan-gra.se

Jag håller med många ovan om tempo och korta av meningar istället för att använda flera kommatecken. Men det tycker jag att man kan ägna sig åt när boken är klar. Så skriv som du vill nu och skit i perfekta meningsuppbyggnader och sånt. Det första och viktigaste är väl att få ner historien och de tankar man har i huvudet. Helt enkelt få ut hela storyn på papper först och rätta och skriva om delar sen.

Det enda jag saknade, men som kanske är meningen, är att jag skulle vilja veta vad de första 2 heter :D

Storyn är superbra och man vill definitivt läsa fortsättningen!!! Du har supervackra liknelser och beskrivningar i texten som är ett stort plus!

Kämpa på! Jag tror detta kan bli någonting riktigt bra. Hejja!!!

Svar: <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Linn
2014-07-31 @ 13:12:15

Hej Elin!

Först måste jag bara tacka för en otroligt fin blogg fann den för snart ett år sedan och är lika fast som jag var när jag precis fann den om inte ännu mer nu! Får alltid ett leende på läpparna när jag ser att det är du som bloggat och jag får läsa din underbara inlägg! Väldigt inspirerande och roliga inlägg! Och inte tala om din bilder du är ju helt otrolig på att fota! Själv är jag grymt imponerad och såklart lite avis att jag inte är så duktig men bara att öva på! Så tack så mycket för att du vill dela med dig av ditt liv så här och nu till det andra din bok. Helt underbara jag är själv rätt kräsen när det gäller böcker det måste hända något och får inte vara för mycket långdragna kapitel! Men din bok föll mig precis i smak! Helt otroligt grym! Gillar skarpt! Hoppas du vill del fler kapitel med oss bloggläsare för som jag ser är vi rätt många som vill köpa din bok när den kommer ut! Jag kommer såklart vara en av dem som är först i kön när den kommer ut! För jag vill jätte gärna läsa vidare! Måste berömma dig för ditt mod att lägga upp den det är ett stort steg och en sak ska du ha klart för dig är att du behöver inte vara orolig för att lägga upp något för vi läsare finns här för dig och vi är jättemånga som stöttar dig och glöm aldrig att du är grym! Kan inte mer än säga att den är grymt bra skriven ett fängslande språk fina formuleringar och en spännande story kan det bättre bli, tror inte riktigt det! Mycket mycket bra och kämpa på så kommer det gå super för dig och lycka till med pluggandet i höst!
Många lycka till! :)
Kramar Linn en trogen läsare i vått och torrt! <3

Svar: Åh lite spännande med en till rastlös läsare tycker jag, för jag är det också ;) Och så sjukt mycket tack för dina peppande ord - wow! Kommer leva på detta när jag sitter och skriver och drömmer om att boken ska bli klar! <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Alicé
2014-07-31 @ 13:25:40
URL: http://fames.se/aliceerikssonn

Jag var väldigt skeptisk eftersom jag inte alls fallit för fantasyböcker tidigare. Men det här är ju ASBRA! :D Skriv mermermer, jag vill läsa! Jag kommer definitivt köpa boken när/om den ges ut! :)

Svar: Men ÅH! Kuuuul!!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Malin
2014-07-31 @ 14:06:13

Alltså du har ju helt klart förmågan att göra en nyfiken! Jag vill veta fortsättningen! Och riktigt fint skrivet måste jag säga, men det var ju inte helt oväntat när det kommer från dig :) Jag kommer helt klart vänta på fortsättningen och hoppas att det blir en färdig bok en dag!

Svar: Men wiiie!! :D Vad glad jag blir att det överträffade förväntningarna :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Josefin
2014-07-31 @ 14:57:50

Skicka till ett bokförlag! Jag vill läsa mer! :)

Jennifer Nilsson
2014-07-31 @ 15:41:12
URL: http://jennifernilsson.wordpress.com

Herregud....! Jag vill läsa MER! Fortsätt skriv, det är det enda tips jag har att ge dig :)

Svar: :D :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Mie
2014-07-31 @ 15:43:10
URL: http://miejensens.blogg.se

Wow vad duktig du är på att skriva! Kan knappt vänta på resten av boken! :)

Svar: Wie tack så mycket!! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Michelle
2014-07-31 @ 15:54:49
URL: http://michellemolin.se

Helt fantastiskt! Välskrivet, och riktigt spännande! I början när du beskrev regnet så kunde jag riktigt höra det. Wow! Fortsätt skriv så jag får läsa hela boken, bokslukare som jag är!

Svar: Åh vad glad jag blir! :')
Elin [ n e v n a r i e n ]

Katarina Wohlfart
2014-07-31 @ 16:30:03
URL: http://katarinawohlfart.com

Ja, jag tycker du ska ta till dig kritiken på ett bra sätt. Det är knappt någon kritik. Jag tycker det är jättebra och skriv på du så kan du rätta språket sen. Som någon annan skrev nedan så var det "mycket bättre än jag trodde" och det är mycket positivt, för vi har ju läst mycket vad du skriver annars också. I bloggen skriver man ju i talspråk eller något som liknar det och då kan det ju vara svårt att ställa om. Så som sagt, jag tycker det ser mycket lovande ut och skriv på! Finslipa kan man göra sen. Frågan är ju då om man ska publicera det här eller om du inte ska satsa på att ge ut bok istället! :)

Svar: Nej det är det ju inte, det var inte så jag menade. Är väldigt tacksam för all feedback jag fått nu, tog bara sisådär ett dygn att släppa skräcken och verkligen läsa och ta in ordentligt. Nu ska jag fundera på det och framför allt ha det i baktanken när jag läser andras böcker - så blir det lättare att få en uppfattning om hur det "ska" vara :)

Och det låter super, verkligen! :D Verkligen TACK! :)
Elin [ n e v n a r i e n ]

Julia
2014-07-31 @ 16:32:21

Vad kul! Tkr absolut du ska försöka göra ngt av detta och försöka få den utgiven =) Om jag ska ge ett tips i allmänhet när det gäller fantasy så gör kartor, tankekartor osv så att detaljerna blir rätt. När det gäller fantasy typ sagan om ringen så är ju folk så himla noga med detaljer! "Hur är frodo släkt med bilbo? Vad heter det där berget?" osv

Svar: Karta har jag gjort! Har försökt med tankekarta, men har inte lyckats komma på ett sätt att få den mindre kladdig... hehe... *för mycket ideer hehe*
Elin [ n e v n a r i e n ]

Amanda
2014-07-31 @ 17:45:19
URL: http://mansingen.se

Wow, jag vill bara ha mer.

Svar: :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Julia ♥
2014-07-31 @ 17:58:09
URL: http://jjuliaa.blogg.se

Jätte fin blogg, skulle bli jätte glad om du skulle vilja vara med i min veckans blogg! ♥

Ha en bra dag! :)

Johanna
2014-07-31 @ 18:06:30
URL: http://www.johannafriberg.blogg.se

Så himla härlig, precis i min smak.. Om du får den utgiven så har du en som lätt köper ett ex här!!! YOU GO GIRL

Svar: Tack SÅ mycket!!! :D :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Emilie
2014-07-31 @ 18:32:53

Jätte bra skrivet!! Jag fastnade direkt och vill absolut läsa mer, du skriver otroligt fängslande! Såg att många ville ha mer miljöbeskrivningar men jag fick upp allting som en liten "film" i huvudet direkt, och tror att jag fick en rätt klar bild av hur det skulle se ut.
Jag själv läser inte fantasy (är dock också helt fast i GoT) men den här boken hade jag lätt köpt för att få läsa mer av! Super bra jobbat, publicera gärna mer :)

Svar: Men åh vad glad jag blir!! Woho! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Ellen (alatariel)
2014-07-31 @ 20:07:02
URL: http://alatariel.papper.fi

Alltså shit vad awesome! Ser verkligen fram emot att få läsa en hel färdig bok i framtiden. Så sjukt grymt!! :D

Jess
2014-07-31 @ 20:34:52
URL: http://jesskarlsson.blogg.se

Lovande början, minst sagt! Spännande och medryckande berättelse redan från start, jag ville hela tiden tjuvkika längre ner på sidan för att se vad som skulle hända haha :) Det jag skulle se över när du jobbar vidare med utkastet är främst en del långa meningar och många kommatecken. Jag kan iofs ändå ha överseende med sånt om berättelsen är tillräckligt bra, vilket jag tycker din är. Kämpa på med det, du är supermodig som vågar visa upp det och jag tror alldeles säkert att du en dag står med en färdig bok i handen! :)

Svar: Sånt där är ju enkelt att kolla på och korrigera, så det ska jag absolut göra :D Tack så mycket!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Lilly Fang
2014-07-31 @ 21:41:43
URL: http://lillyfang.blogg.se/

Fy fasen vad bra den är! Jag är väldigt inne i fantasy och science fiction, speciellt engelsk. Jag har läst massor, jag läser hela tiden, tröttnar aldrig på att läsa, speciellt om det är en bra bok som fångar en liksom. Fantasy är det bästa som finns, vi lever i en så tråkig värld, inget äventyr alls, därför läser jag så mycket, man bara försvinner in i sin egna drömvärld för ett tag, inna verkligen drar dig tillbaka igen. Älskar din story iallafall! Hoppas vi får se mer i framtiden!

Matilda
2014-07-31 @ 22:08:07

Tack för att du delar med dig! Jag blir sugen på att läsa hela boken! :-D Grymt bra!

Amelie
2014-07-31 @ 22:53:20
URL: http://www.adrawing.blogg.se

Aah vad kul att äntligen få läsa! Du har ett härligt språk måste jag säga - dina beskrivningar är sådär vackra som de bara lyckas bli i fantasyromaner. Jag älskar det, och du har verkligen fångat en sådan känsla som jag uppskattar inom genren. Det kommer att bli så kul att få läsa vidare! Och jag hoppas verkligen att du slutar vara så kritisk mot dig själv när det gäller skrivandet - du kan verkligen! :) Man kan alltid ändra om formuleringar allt eftersom, men berättarrösten måste finnas där från början. Och du har den :)

Svar: Men åh vilka ord! Tusen tack! :D <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Anna [foto]
2014-07-31 @ 23:18:52
URL: http://annae.blogg.se

Skitbra! Fortsätt så!!

Amalia
2014-07-31 @ 23:57:52
URL: http://amaliajineru.devote.se

Älskar't!! :D
Typ såhär jag också vill kunna skriva, men hittar inte orden som du! Keep it up :)

Fanny Ekberg
2014-08-01 @ 10:06:43
URL: http://fannyekberg.devote.se

Jättefint skrivet! Vackert, detaljerat och spännande. Skulle gärna läsa den färdiga boken någon dag! :)

Fredriksson
2014-08-01 @ 10:59:27
URL: http://fotoluffarn.se

Jag ska vara ärlig Elin, det är jag alltid i kommentarer och jag kan bara säga att jag gillade vad jag läste. Jag skriver ju oxå lite men så här bra skrivet är jag inte i närheten av. Som sagt jag skriver inte detta för att vara snäll utan jag tror att får du till en bok av det så kommer du att få den utgiven om den håller samma klass som detta.

Jag vet ju givetvis inte hur förlagen tänker men vi har för lite fantasy från svenska författare så jag hejar på dig.

Sen kan jag tipsa om något du kanske redan vet om men är förlagen tråkiga och säger nej kan du ju kanske testa http://www.vulkanmedia.se/ så får du i alla fall ut den på marknaden och du har ju säkert en hel del köpare redan:)

Hoppas det går vägen!:)

Svar: Men åh wow tack så mycket!!! :D :D Vad glad jag blir!! Jag ska kämpa på! Oavsett om det blir för ett förlag eller privat, så ska jag kämpa på! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Josse
2014-08-01 @ 12:16:13
URL: http://ravenchild.blogg.se

Helt fantastiskt! Älskar det! Tycker att du är sjukt duktig, inte bara i skrivandet utan också i fantasin ;)

Svar: :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Emschen
2014-08-01 @ 12:35:07
URL: http://emschen.se

Jag har inte hunnit läsa ännu men jag vill bara berätta för dig att min kusin Sara har startat ett bokförlag i Malmö Bookworms Förlag (finns på FB) heter det.
Om du vill så kan du ju prata med henne om att få ge ut din bok. Kanske nappar hon, jag vet inte men du bara måste våga testa nu när du börjat skriva!
Häftigt!

Svar: Åh det måste jag kolla upp!! Tack! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Paulina
2014-08-01 @ 13:12:39

Det här, det här är asbra Elin. Kan inte vänta till att få läsa fortsättningen! (:

Paulina
2014-08-01 @ 13:12:39

Det här, det här är asbra Elin. Kan inte vänta till att få läsa fortsättningen! (:

Svar: Åh åh åh! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Paulina
2014-08-01 @ 13:12:43

Det här, det här är asbra Elin. Kan inte vänta till att få läsa fortsättningen! (:

Sofia
2014-08-01 @ 13:13:19

Ååå vad spännande, jag vill läsa mera nu! :)

LOVISA [ foto & vardag ]
2014-08-01 @ 16:56:01
URL: http://llovisafritzson.blogg.se

SKIT BRA ELIN! riktigt bra verkligen! Jag kommer definitivt läsa hela boken om det en dag kommer till det steget, bra jobbat tjejen!

Svar: Wie tack så mycket!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

elina
2014-08-02 @ 10:40:14

Spännande! Nu vill man veta mera, varför klarade just Hon sig ur havet... :)

Manda
2014-08-02 @ 11:25:30
URL: http://mandaapanda.blogg.se

Helt galet bra!! Fortsätt för nu är jag bra nyfiken!! // tjejen som aldrig kommenterar andras blogginlägg vanligtvis...

Amanda H
2014-08-02 @ 11:47:28

Sjukt bra inledning på en bok måste jag säga! Ville inte att det skulle ta slut, ville bara fortsätta läsa och veta vad som skulle hända här näst. Ser verkligen fram emot att läsa hela boken, när den är klar! Fortsätt så här, är sjukt imponerad av dina många talanger och blir väldigt inspirerad själv när du vågar satsa på dina drömmar och delar med dig av dem så här! You go girl! <3

Svar: <3 <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

johanna
2014-08-02 @ 14:47:54

jag älskar fantasy men tycker ibland att det kan bli lite "väl drömmande", att man bara fokuserar på att det ska vara just en fantasivärld istället för att berätta historien. jag är absolut ingen författare eller så, men jag tyckte att detta var en riktigt bra balans mellan berättandet och bilderna! och jisses, vilka bilder jag fick upp. tycker det märks i skrivandet att du är fotograf, du vet precis hur du vill att vi ska uppfatta det som händer, men låter oss få tolka lite fritt också. jag är heeeeelt såld på detta, och vill bara läsa mer mer MER!!! :D hoppas du förstod på ett ungefär vad jag menar! (:

Svar: Men åh TACK Johanna :D :D Shit blev superglad nu!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sandra
2014-08-02 @ 15:16:37
URL: http://smulansandra.blogg.se

Alltså, WOW WOW WOW! :D
Jag är riktigt sugen på att få läsa mera, jäkla teaser!;P Det där var en galet spännande inledning och vilket vackert sinne du måste ha, med dessa tankar :)

Jag läser själv väldigt mycket och då mest fantasy, och jag ser verkligen fram emot att få läsa boken med namnet Elin Kero på omslaget!

Svar: Åh åh åh tack!!! :D :D <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Charlotte
2014-08-02 @ 23:06:43
URL: http://charlottethoren.se

Grym! :)

Om man vill skriva en bok, hur går man tillväga då? :) Kanske du skulle vilja berätta lite hur hela proceduren går till :)

Kram

Svar: Jag bara skriver (har gjort noteringar och planerat storyn innan) och så får jag ta nästa steg när jag har så pass mycket text att det går att göra något av det :) I övrigt vet jag faktiskt inte, så det ska bli spännande att se ^^
Elin [ n e v n a r i e n ]

Hanna - Träning och min vardag som trebarnsmamma
2014-08-02 @ 23:41:51
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Grymt bra skrivet! Vill läsa mer.

Cassandra
2014-08-03 @ 11:46:49
URL: http://thereishope.blogg.se

Jätte bra! Kan du inte skriva ett inlägg på hur du kom i gång att skriva när du hade ideerna? :)

Svar: Jag har inte riktigt kommit igång än... hehe... skriver typ max en gång i halvåret och den mesta tiden går till att ändra i det jag skrev senast ;D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Andreas / Skövde killen
2014-08-03 @ 18:03:15

SÅ HIMLA BRA!!! :D
Otroligt duktigt och vackert skrivit. Tycker verkligen om ditt språk du använder :)
När den här boken är klar är det en bok jag garanterat kommer att köpa och läsa på en gång!:)

Svar: WWie vad glad jag blir!! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Josefin
2014-08-04 @ 20:50:55
URL: http://brokenblood.blogg.se

Kan inte annat än längta tills jag får köpa den färdiga boken och sätta mig ner och sträckläsa allt - Jösses vad magiskt, vackert och bra du skriver! Jag fångades direkt och är väldigt nyfiken på resterande kapitel :D

Svar: Alltså det är inte klokt vad glad jag blir!! <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sandra
2014-08-04 @ 21:02:57
URL: http://www.fluffydreamsforeveryone.dk

Sååå braa :D :D

Chamilla Magnusson
2014-08-04 @ 21:12:22
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/

Jag kan inte läsa dina texter men är väldigt intresserad att göra det.
Jag har också några texter skrivna, några som aldrig kommer vidare, om du vill gå in och läsa? :)
Du får gärna skriva en kommentar om du vill och känner för det.

Elin
2014-08-05 @ 23:25:29
URL: http://cagebird.blogg.se

MER MER MER! När jag sitter frustrerad och hoppas på att en viss grej ska hända när jag egentligen inte har en aning, DÅ är det (enligt mig) riktigt jävla bra. Jag skriver själv ibland men har aldrig kommit på ett coolare koncept! ÄG.

Svar: Hahah! Men aw! Tusen tack!! :D :D (Och nu blir jag ju nyfiken på vad du hoppas ska hända ;))
Elin [ n e v n a r i e n ]

Linda
2014-08-06 @ 19:02:25
URL: http://attskrivaenbok.blogg.se

Åh, Elin! Så fantastiskt bra! Jag vill bara ha mer, mer, mer! Jag skriver också fantasy och har levt med min värld och mina karaktärer lika länge som du, och jag hoppas så att jag ska lyckas få ihop mina historier till färdiga böcker någon dag. Fortsätt att jobba med din historia så är jag övertygad om att du kommer att kunna publicera den så småning om! Kämpa på!

Svar: Åh blir så glad när jag får höra från sådana som dig som också håller på på samma nivå som jag :D Tack så mycket <3
Elin [ n e v n a r i e n ]

Bella
2014-08-07 @ 12:14:29
URL: http://elfvendahl.blogg.se

Du har skapat en vill-läsa-mer-känsla!
Jag hoppass verkligen att du har inspiration, tid o lust att fortsätta med detta.
Bra jobbat hittills :)

Svar: Tack så mycket!! :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Emelie
2014-08-07 @ 19:36:06

Spännande inledning! Jag blev verkligen intresserad av både karaktärerna och värden du har börjat beskriva. Väldigt kul att få läsa och jag väntar med spänning på mer! :D

Svar: Wiie! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Annie
2014-08-07 @ 21:48:12

Åh vad kul Elin! Något som jag gärna hade sett lite mer av är någon typ av introduktion, till jaget och till jagets värld! Annars gillar jag hur du direkt kastar in läsaren i storyn, men någon sorts bakgrund tror jag skulle göra så att händelsen får mer betydelse, om du förstår vad jag menar? :)

Svar: Jag förstår! Men presentation kommer i nästa steg - och lite utspritt allteftersom storyn fortsätter :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Michelle Nightingale
2014-08-09 @ 16:26:08
URL: http://twitter.com/_mnightingale

Har äntligen fått tid över att läsa dina kapitel. Ä L S K A R dem! Du är en helt fantastisk skrivare, så bra! Så bra att jag satt och rös i soffan, man vill bara läsa mer!

Julia
2014-08-12 @ 14:06:31
URL: http://skoglundjulia.devote.se

Väldigt spännande och vackert skrivet, vill gärna läsa mera.

Linda
2014-08-13 @ 16:11:01
URL: http://attskrivaenbok.blogg.se

Sv: Tycker att du är grymt modig som vågar publicera och låta så många läsa! Det är något jag själv är väldigt "feg" med att göra, utan de som har läst är de jag haft i responsgrupp samt mina lärare under mina 3 år på skrivarlinjen, samt en av mina bästa vänner. Men drömmer man om publicering så är ju liksom hela grejen att folk kommer att läsa det man skriver, så det är jättebra att förbereda sig och att känna in hur ens manus mottas av de framtida läsarna. Om du nån gång känner att du behöver hjälp/stöd/pepp/redigeringshjälp/ett bollplank så tveka inte att höra av dig! Jag vet hur värdefullt det är att kunna dela och bolla idéer med någon som rör sig inom samma genre och det kan vara en stor hjälp när den där beryktade skrivkrampen eller onda djävulen på axeln börjar göra sig påmind. Du sporrar mig till att våga lägga ut ett utdrag ur min bok på bloggen, får se om jag vågar!
Kram!

Emilia
2014-08-14 @ 23:20:22

Jag är definitivt fast. Vem är hon, vem är han, vad är havsfolk? Men precis som du säger är det väldigt luddigt just nu. Jag kan se att du verkligen arbetat med orden, men det kan ha gått till överdrift i vissa meningar. Åtminstone i det första kapitlet, som känns helt uppbyggt av liknelser. Det bygger mystik dock, vilket jag gissar på att du ville.

Jag kunde se stranden framför mig, de klippiga stenarna och hur stugan skälvde i vinden. Jag hade dock svårt att föreställa mig hur flickans värld ser ut. Som min, förmodligen, men ändå. Jag förstår att sådan information dyker upp i sinom tid, och det ser jag fram emot!

Det är alltid lika kul att läsa om människor som färdas mellan olika verkligheter, det ger en perspektiv på saker. Fortsätt vara grym på allt du gör!

Michaela
2014-08-18 @ 16:54:33
URL: http://michaelabjorkphoto.blogg.se

Alltså Elin! Det här är så sjukt bra! Jag ville bara fortsätta läsa. Du är ju så grym och hur du beskriver saker är så himla vackert. Kan lova dig att jag kommer köpa denna bok när den är klar! :) Lycka till med fortsättningen på denna fantastiska berättelse!

Svar: Men åh kuuuuuul!!! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Sofie
2014-08-21 @ 13:08:48
URL: http://tetanterna.blogg.se

Åh men jösses vad bra du skriver! Känns som att du har en helt fantastisk berättelse att få ner på papper! Jag fullkomligt älskar fantasy och det här är en sån himla bra början! Wow! Du borde verkligen fortsätta skriva, jag skulle lätt köpa din bok! :D Jag har väldigt länge, enda sen jag var barn, velat skriva en bok jag med. Men har liksom inte känt att jag har den ådran. Har också varit inne på nå slags "havsfolk-aktigt" men inte alls i din stil. Din berättelse är helt fantastisk. Helt underbar! :D

Svar: Men åh det är ju inte klokt vad glad jag blir! :D :D Tack så mycket! Och gör det! Bara gör det! :D :D
Elin [ n e v n a r i e n ]

Kommentera inlägget här :