Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Retusch är ett hantverk

2016-10-13 kl 17:00:00 Tips / Photoshoptips17 Kommentarer
Det här inlägget är i samarbete med Nordicretouch.se. Jag sitter nämligen i Juryn för tävlingen 'Nordic Retouch',
där vem som helst kan skicka in sina bilder och tävla i kategorierna Retusch, montage och abstrakt.
Priserna är riktigt feta, så skynda er in och tävla på nordicretouch.se! :D
 
 
Ett montage jag gjorde för 4 år sedan. Ser du spöket? ;) 
 
 
I början av min bloggtid var jag jätterädd för att berätta att jag redigerade mina bilder.
Jag ville inte visa före- och efterbilder, för jag ville inte att folk skulle se hur mycket som gjordes i datorn. 'För jag fuskade ju då'. Jag minns så väl en kommentar jag fick från en person som precis "kommit på mig" med att redigara mina bilder och som ifrågasatte hur jag kunde kalla mig fotograf när jag "behövde redigera bilderna efteråt"...
 
Nej, redigering är verkligen inte fusk.
Det är ett hantverk för sig, något som man kanske inte tänker på, Fotografi och retusch är två helt olika skapandeformer, som lever i symbios och tillsammans skapar magiska bilder. Jag ser det lite som att fotografin är när man bakar en tårta och retusch är när man dekorerar den. Vissa gillar överdådiga tårtor, vissa gillar 'lite lagom' dekorerade tårtor och vissa tycker att tårtan är godare utan en massa löjligt strössel på. ;) Vi är alla olika och alla får göra som de själva vill.
 
För mig är inte tårtan klar förrän jag har dekorerat den. Mina bilder är inte mina - de är inte jag - förrän jag fått sätta min touch i Photoshop. Jag skulle aldrig, aldrig någonsin lägga ut en bild som inte gått ett varv i ett redigeringsprogram först. Det handlar inte om att bilderna är dåliga, som många verkar tro (för många bilder är jag riktigt nöjd med som de ser ut redan i RAW-format), utan jag har helt enkelt inte skapat klart ännu. Redigering för mig kan vara allt från en ensam kurva i Photoshop - till femtiosju lager av färg- och ljuskorrigeringar, klonstämplingar och inklippta delar från andra bilder. Det kan ta allt från 2 minuter till åtta timmar att redigera en enda bild. Allt beror på vad jag vill skapa.
 
För det är oändligt, det man kan skapa. Både med kameran och i Photoshop - och det är det jag älskar allra mest. Både med att fotografera och tuscha. Det är det som får mig att hela tiden vilja lära mig mer. Jag vill besitta kunskaper som hjälper mig att trolla med bilder! Det var därför jag började på Fotoskolan STHLM från första början: För att jag ville ta min redigering till en helt ny nivå. För att det skulle spruta glitter ur mina fingrar när jag tog upp ritplattans penna :)
 
 
 
1. Detta skapade jag med kameran. 2. Och detta skapade jag med Photoshop. Lika nöjd är jag med båda,
för det hade varken blivit ett mästerfoto utan ett fint foto i grunden eller mina redigeringsskills efteråt ;)
 
 
Det är nog inte så många som förstår hur mycket tid och arbete i Photoshop som det faktiskt ligger bakom bilder. Och det är nog få som vet hur många människor som faktiskt sitter med retusch som yrke. Ett yrke som kommer av ett hantverk. För visst behöver man vara tekniskt kunnig och ha känsla för det, precis som med allt annat kreativt.
 
Det är så trist att retusch har en så otroligt negativ klang och jag önskar att jag kunde få hela världen att förstå att bara för att vissa oansvariga bildskapare och beställare använder liquify för att göra redan smala människor smalare och skapa sjuka ideal, så betyder inte det att all retusch är något som borde utrotas. Retusch är även magi och jag vill verkligen uppmuntra alla till att utforska den här världen. För det finns så mycket där att hämta :)
 
Det var så hiiiimla, himla länge sedan som jag skapade något montage-aktigt nu (som första bilden i detta inlägget) och blev så sjukt sugen nu. Måste bara fundera ut vad jag vill göra :)
 
Nä men seriöst, klicka er in på nordicretouch.se innan den 28/10 och tävla! Jag ser så sjukt mycket fram emot att se era fantastiska skapelser! :D
Spara
Spara

17 kommentarer

Kommentarer :

Linnea
2016-10-13 @ 17:10:07

Håller helt med! Kameran fångar ju inte heller verkligheten som jag ser den utan det är blir ju en "förvrängning" som beror av objektiv, inställningar osv. Så för mig är retuch ganska ofta att jag försöker få bilden att se ut som jag uppfattade verkligheten då bilden togs. Färgredigering till exempel tycker jag ofta motsvarar hur vi uppfattar färgerna bättre än hur de blir i kameran. Förstår inte varför en massa kamerainställningar nästan alltid är okej men inte retuch. Bra inlägg😊

Svar: Ja men verkligen! Jag gör oftast så också... antingen redigerar jag för att bilden ska komma närmare verkligheten, eller närmare känslan som jag kände när jag var där. För ja, varför är kameran verkligheten, när man kan göra en massa inställningar och ha massa tillbehör som förändrar bilden?
Elin Kero

rebecca
2016-10-13 @ 17:55:59
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se

Så himla bra inlägg!

mamma
2016-10-13 @ 18:20:27
URL: http://mammakero.blogg.se

Det är ju snart halloween. Varför inte göra en ny spökbild!? Du hade några gamla bilder som du gjorde en ny tappning av, lite så tänkte jag! Härligt att du skrev detta om magi, för det är exakt det du gör med photoshop! Det är därför som jag älskar att se dej jobba med en bild, det är magi i högsta klassen!

Svar: JUSTE! Måste klura på det där :D :D
Elin Kero

Sanne
2016-10-13 @ 18:31:43

Så himla bra inlägg. Din beskrivning med tårta och dekorering var verkligen jättebra. Jag skulle aldrig heller publicera en bild utan att den gått ett varv via Photoshop först, men för många år sedan vågade jag inte erkänna det eftersom det kändes som fusk.
Jag (och säkert många andra) gillar dina före/efter bilder, där ser man ju verkligen vad man kan åstadkomma med bildredigering, och dina skills inom detta område är ju awesome. Så mera sånt tack ;)

Sanne
2016-10-13 @ 18:31:45

Så himla bra inlägg. Din beskrivning med tårta och dekorering var verkligen jättebra. Jag skulle aldrig heller publicera en bild utan att den gått ett varv via Photoshop först, men för många år sedan vågade jag inte erkänna det eftersom det kändes som fusk.
Jag (och säkert många andra) gillar dina före/efter bilder, där ser man ju verkligen vad man kan åstadkomma med bildredigering, och dina skills inom detta område är ju awesome. Så mera sånt tack ;)

Emma
2016-10-13 @ 19:15:50
URL: http://www.emmae.se

Så rätt!

Johanna
2016-10-13 @ 20:06:24
URL: http://www.jojosmind.blogg.se

bra skrivet!

Zeus
2016-10-13 @ 21:17:56

Jag får samma kritik som du beskriver och precis som Linnea skrev lite längre upp så vill man ju återskapa känslan som fanns när man tog fotot. Sen så förstår nog inte alla skillnaden mellan RAW och jpg. En RAW "måste" man redigera för då har man ju valt att åsidosätta kamerans försök till att tolka/efterbehandla bilden rätt.
Fotar man i jpg så låter man kameran göra efterbehandlingen direkt i kameran efter vilka inställningar man valt. Och det dynamiska omfånget brukar inte bli så bra...

Svar: Nä men precis! Det är mycket som folk inte förstår... haha
Elin Kero

När Annie fotograferar i Kalifornien
2016-10-13 @ 23:46:33
URL: http://narannie.se

Folk som kallar det fusk att redigera har inte en susning om raw-format, negativ och bildframkallning. Och dem som säger att det var "bättre förr, innan retouch" har uppenbarligen aldrig sett någon arbeta i ett mörkrum. I början blev jag irriterade på fördomsfulla, trångsynta eller okunniga människor. Numera ignorerar jag det eller så upplyser jag, men jag bryr mig inte längre. :-)

Svar: Haha nej precis... De har oftast ingen koll alls ;)
Elin Kero

s p i n d e l t j e j e n
2016-10-14 @ 09:20:02
URL: http://www.spindeltjejen.se

Superbra inlägg!! :)

Jennifer
2016-10-14 @ 11:05:58
URL: http://blogg.alltforforaldrar.se/jenniferd/

Heja dig Elin!
Älskar både före och efter bilden och hur du förvandlar något som vissa kan ha så svårt att förstå till något så talande med exemplet på tårtan. Dina ord är magiska!
Kram

Astrid
2016-10-14 @ 12:10:23
URL: http://astrid.ratata.fi

Hejhej, finlandssvensk här. Har aldrig kommenterat tidigare men detta är något som jag lite brinner för och håller helt med dig! En del av mina fotografvänner är stolta över att de inte redigerar deras bilder mer än att de drar i kurvorna lite, och absolut inget fel men det. Men själv så älskar jag att leka i photoshop och faktiskt framhäva en bild genom lite pysslande. Oavsett om det gäller att dra i kurvorna lite eller en total manipulering. Tänkte båda delta i tävlingen och söka in till samma linje som du gick på, eftersom jag har kommit på att det skulle passa mig ypperligt.

Men jo, bra inlägg!

Svar: Men vad ROLIGT! Heja!! ;D ;D ;D
Elin Kero

Skogsrået
2016-10-14 @ 20:25:42
URL: http://xn--skogsret-f0a.se

Håller med. Det är ju sällan en bild används för att visa hur en plats/person ser ut genom en kamera. De används ju för att förmedla någonting om motivet: hur det såg ut i fotografens ögon, vilken känsla det fanns, vad det väckte för tankar, minnen och drömmar. Eller rent av inte alls för att förmedla motivet egentligen, utan skapa en alldeles ny känsla med motivet som kanvas. Jag tror t.ex. inte att någon skulle titta på zombifieringen av Lisebergsentrén som finns på busshållsplatserna i Göteborg nu och tänka "Näe! GUD vad de har retuscherat, vilket fusk, sådär ser det ju inte alls ut!" utan alla begriper att bilden är menad att förmedla en läskig skräckfilmsstämning. Jag förstår inte varför folk skulle se med andra ögon på dina (eller andras) retuscherade bilder! Liksom Liseberg så försöker du förmedla en viss känsla, en viss stämning. Jag uppskattar det. Jag uppskattar faktiskt också att stämningen går som ett tema i de flesta av dina inlägg: mys, saga, magi. Det får hela bloggen att ge den känslan, den där Elin-känslan, och det är en av anledningarna till varför den är så härlig att läsa. Det är som att få en glimt av världen genom dina drömska ögon och det är väldigt, väldigt mysigt!

Svar: hahaha nej men exakt!! Och tack, tack så mycket för de fina orden! <3
Elin Kero

Linnéa Olsson
2016-10-16 @ 15:47:07
URL: http://mylifeaslinnea.blogg.se/

Så himla sant! Tycker det är så tråkigt med människor som säger att "jag gillar inte när man redigerar bilderna för då är dem inte äkta" ofta är ju inte ens bilden direkt ur kameran en accurate represenation av vad man såg i verkligheten. Vitbalansen är lite off, du tyckte solstrålen sken lite starkare uppe i kanten där som såg så magiskt ut framför dina ögon men kameralinsen fångade den inte perfekt. Man vill ju berätta en historia! Redigering är skitkul och ett fantastiskt verktyg för konstverk som ett fotografi är och kan bli.

På tal om redigering, kan du inte skriva ett litet inlägg om ritplattor? Funderar på att uppgradera dels pga att min penna verkl blivit nasty och behöver bytas ut (vet ej vad som hänt med den tror jag råkade lägga den i sminkväskan en förvirrad morgon......). Men också min platta i sig är gammal och lite sisådär. Tänker att ni fått använda dem mycket i utbildningen och hemma. Fördelar med olika storlekar osv. Skulle vara så kul :)

Svar: Haha nej verkligen inte! Det är ju det som är så himla komiskt egentligen - var kommer den inbillningen ifrån ens? Vem började argumentera med den? haha 😂 Jag kan absolut skriva ett inlägg om ritplattor! :D
Elin Kero

Sandra
2016-10-17 @ 20:11:25
URL: http://smulansandra.blogg.se

Så sant och himla bra beskrivning!
Jag har tills alldeles nyligen varit en sådan som inte "vågade" retuschera mer än yttepyttelite, bara för att jag själv kände mig som en dålig fotograf om jag gjorde det.
Så dumt egentligen, att en hellre lägger ut något som en inte är 100% nöjd med...
Men sedan jag började fota i RAW har jag så smått börjat våga ta ut svängarna mer och vilken skillnad det kan bli! Då kan det bli det där lilla extra, som jag tänkte, men kameran missade, typ :D

Skulle vara jättekul om du lade ut lite mer före och efter-bilder, för att sprida lite mer retusch-mod.
Och har som vanligt dig att tacka för att jag vågar mer, så ja, tack då! :D

Svar: Ja men verkligen! "Det jag tänkte, men kameran missade" - bra uttryckt haha :D Och mer före-och-efter ska det definitivt bli! :D
Elin Kero

Ludwig Sörmlind
2016-10-18 @ 14:03:33
URL: http://ludwigsormlind.se

Mycket väl skrivet och jag är nog inte ensam om att råka ut för det du skriver ganska ofta.

Antingen får man kommentarer om att det är så lätt att ta bra bilder med en dyr kamera eller hur besvikna folk blir och känner sig lurade när de inser att det faktiskt ligger ganska mycket jobb bakom i Photoshop.

Men att kalla bildbehandling och redigering i Photoshop för fusk är som att beskylla analoga fotografer för detsamma när de ljusar upp eller mörkar ner delar av bilder inne i mörkerrummet.

Svar: Ja men verkligen?? haha...
Elin Kero

Melinn
2016-10-18 @ 19:42:53

Så bra skrivet!

Jag kan verkligen relatera till känslan av att man kan känna sig lite obekväm och som en fuskare när man är nybörjare inom foto och redigering.

Jag kände exakt så i början när jag just börjat fota på allvar (år 2013) Jag kunde visa upp bilder på mina foton, typ enbart naturbilder och foton på min kanin, och när familj och vänner sa saker som "Åå vad fint, vilka fina färger" osv så kände jag mig nästan tvungen att säga "jo men jag har redigerat lite" lite urskuldande så där. Ofta kände jag mig manad att även visa upp före bilder! Vilket jag ofta gjorde! haha!

Men den känslan är jag nu kvitt efter att jag började använda Lightroom (är inte så bra än på photoshop)

För jag insåg snabbt att ALLA mina favorit fotografer, bloggare, instagrammare osv redigerar ju sina bilder! En bild kommer väldigt ofta inte fram till sin fulla potential om man inte fotar i Raw och justerar åtminstone kontrast, expo, skärpa och kanske kurvor! Kameran fångar oftast inte en naturscen så som vi upplevde den, eller såg med egna ögon. Så är det ju bara!

Jag tycker tvärtom att det är oerhört intressant och roligt att se före och efter bilder! Det är ett av de största nöjena med att följa bloggar osv. Det är oftast det första jag letar efter när jag hittar en fotoblogg med inspirerande bilder.! Har hen lagt upp före-efter bilder och redigerings tips?

Det är det första jag söker på typ! För jag älskar att se en bild i sin raw format och bilden som skapats , målats fram av fotografen efteråt! Vad för känsla förmedlar bilden innan-efter? Vilken stil har fotografen? Och liknande detaljer. I Love it!

Svar: Låter som det är jag som skrivit haha! Håller helt med! :D
Elin Kero

Kommentera inlägget här :