Det här är en bit sociala medier-historia från 2007-2018.
header

Hur har det gått med min 'förändring'?

2017-04-20 kl 16:00:00 Storytime56 Kommentarer
Alltså tack för peppen och alla tips på inlägg jag kan skriva! Känns så skönt att ni gillar min blogg
även om jag tycker att den är världens tråkigaste just nu. Men det ska det bli ändring på, vi börjar nu! <3
 
 
 
 
För fyra och en halv vecka sedan hoppade jag på en 8-veckors träning- och kostrådgivningsprogram hos en online-PT.
Vill ni höra mig berätta varför, så kan ni scrolla ner till videon här nedanför, men kort och gott: En kombination av stress, otroligt dåliga matvanor (fler överhoppade än ätna måltider, mer snacks och skräpmat än vanlig mat), stillasittande jobb och oroande symptom (yrsel, hjärtklappning, andnöd och väldigt högt blodtryck).
 
I videon berättar jag också hur bra det kändes efter bara fyra dagar av rörelse och bra mat - och i det här inlägget tänkte jag berätta vidare om hur det gått och hur jag känner mig idag! Lite mer än en månad senare! :D
 
 
 
 
 
För det första så var jag väldigt osäker när jag signade upp mig på detta, för jag har alltid misslyckats med liknande upptåg i mitt förflutna. Speciellt om jag både försökt träna OCH laga mat varje dag (och inte äta godis och chips) på samma gång. Det har liksom varit för mycket för mig. Om jag bara satsat på träningen så har jag kanske pallat en månad eller två, sen har det runnit ut i sanden. Men med maten har det varit helt lönlöst. Jag har bara inte fått till det. Det har alltid funnits något (eh, cola) jag är alldeles för sugen på.
 
Så ja, jag skämdes lite inför mig själv (att jag ens tänkte tanken ännu en gång?!) när jag väl bestämde mig för att köra. Men någonting var annorlunda den här gången. Jag hade verkligen bestämt mig. På riktigt. Inte sådär som man kan göra för att man någon gång fått för sig att man inte ser tillräckligt bra ut. Utan jag bestämde mig som om det var mitt livs viktigaste uppdrag. Mission: Rädda min kropp från hälsofara och rädda mitt psyke från ytterligare en depression.
 
För mig är den här resan så mycket mer än kost och träning. För mig handlar det framför allt om att stressa ner, hitta en balans i livet mellan jobb och ledighet - och om att bli en lyckligare människa. Parallellt med detta har jag skurit ner på frilansuppdrag och gör nu inga jobb utanför Indiska.
Varför? För att detta stress-samhälle är skit, för att jag inte har varit ledig och på riktigt kopplat av sen jag var sjukskriven för depression 2013 och för att jag har insett att mina prestationer inte gör mig lycklig. Det är mitt fria liv som gör det.
 
 
 
 
 
 
Saken är den att det har gått otroligt bra. Inte för att det har varit superlätt alla gånger - framför allt inte med maten - utan för att jag verkligen känner skillnaden. Jag vet inte huuuuur många gånger som läkare, psykologer, vänner, familj, artiklar och nätet i allmänhet sagt till mig att "träning är det bästa för att bekämpa depressioner". Men det är en sak att ha den faktan i huvudet och det är en helt annan sak att applicera den på sitt liv. Hur många av oss har inte någon gång försökt att ändra på sina vanor? Det är ju nästintill omöjligt faktiskt. Men babysteps, hörrni. Babysteps. Och rätt tajming.
 
Hade jag börjat den här resan i november, så hade jag förmodligen inte varit lika motiverad. Men att göra detta i takt med att våren blommar ut är lite som att cykla på elcykel. Man måste självklart trampa på själv för att komma någon vart, men får samtidigt en rejäl skjuts framåt!
 
Just nu känner jag mig frälst.
 
Klockan ringer 05.30 på morgonen och då är det upp och hoppa. För att ni ska förstå hur sinnessjukt detta är, så ska jag tala om för er att jag alltid definierat mig själv som en kvällsmänniska. Jag är den där typiska kreativa själen, som har suttit hela nätterna och skapat och inte gått och lagt mig förrän sex på morgonen. Men man ÄR ingen kvällsmänniska - har jag insett. Man GÖR SIG till en. Man VILL vara vaken. Och jag ska tala om att beslutet att ställa om mig till att stiga upp tidigt på morgonen är något av det bästa jag gjort.
 
 
 
 
 
 
Självklart har jag fått offra någonting: Min sena-kvällar-surf-och-pillipill-med-sociala-medier. Men det var en vana som jag ändå inte gillade, för den gjorde att jag hade svårt att sova på kvällarna, eftersom det fick mig att tänka så mycket på jobb. Jag går nu och lägger mig mellan 21-22, vilket gör att jag får sova mina 8h som min kropp behöver. När klockan ringer känns det inte som att klockan är 05.30, för jag har sovit och framför allt så är det ljust ute.
 
Imorse var jag ute, precis som alla andra mornar.
När jag snörade på mig skorna, så hade solen precis passerat horisonten, frosten låg som ett tunt, glittrande täcke över trädgården och det var helt tyst. När jag är ute och går/springer, så är det inte för att prestera, utan jag är ute för att supa in den tidiga morgonluften och vila ögonen på allt vackert som finns omkring mig. Jag använder inte runkeeper eller någon annan mätningsapp, utan jag är ute ungefär en timme och då spelar det ingen roll om jag stannar till ibland och kisar mot solen - eller får flippen och crazyspringer längs stigen som går över fältet.
 
Och jag älskar det!
 
Som jag skrev innan så känner jag mig frälst. Det är någonting med mina morgonpromenader/springturer som får det att börja bubbla av lycka inombords. Solen stiger sakta på himlen, fåglarna kvittrar i träden och luften blir varmare och varmare. Hela jag fylls av glädje, harmoni och så mycket energi. Jag vet att detta är vad man säger händer när man rör på sig, men jag har aldrig tidigare i mitt liv känt det så starkt.
 
 
 
 
 
 
Vad jag mer har märkt för skillnad
 
Detta är nog det absolut bästa med hela förändringen: Den känslan jag känner när jag är uppe före världen.
 
Förutom det har jag gått från att hoppa över frukosten alla vardagar (pga att jag 1. Inte är sugen på att äta. 2. Inte gillar frukostmat. 3. Inte hinner, för att jag snoozar för länge) till att sitta och njuta av solskenet som skiner in genom fönstret, medan jag käkar grapefrukt och yoghurt med frysta bär och wahlnötter. Frysta bär, som typ var det värsta jag visste innan för att det är så surt, men som nu är näst bäst - efter bananplättar ;)
 
Min mage gör inte ont längre och jag är sällan hungrig, för att jag äter regelbundet.
 
Min hy är finare än någonsin (TILL OCH MED UNDER MENSEN!!! WOW!!), för även om jag inte lidit av acne på många år nu, så har de mindre finnarna ändå ploppat upp här och där, med jämna mellanrum. Nu har det snart gått fem veckor utan att jag haft en enda finne (!) och det bästa av allt är att MINA EKSEM ÄR BORTA! Alltså jag vågar inte ropa hej än, för man vet ju aldrig, men alltså på riktigt.. jag vill gråta...
 
Jag har inte ont i axlarna och ryggen längre.
 
Och framför allt så mår jag så himla bra. Jag hoppas SÅ att detta håller i sig. Det är så skönt att vara ute i naturen igen (ofta!) och att för en gångs skull inte stressa sig igenom varenda eviga dag.
 
Detta har verkligen varit något av det bästa jag bestämt mig för att göra.
Någon av er som tagit ett liknande beslut? Hur går det för er?
 
 
Lovar att återkomma igen när den här 8v-perioden är slut! <3
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

56 kommentarer

Kommentarer :

Linnéa
2017-04-20 @ 16:14:02
URL: http://bylittlenea.blogg.se/

Så inspirerande att läsa! Jag är i ett annat läge, men letar ändå efter nya sunda rutiner att lägga till. Tänker på det som att jag tillför bra och fina saker snarare än att jag måste offra något. Men för mig, efter 1,5 år som sjuk i utmattningssyndrom är träning fortfarande en promenad och lätt yoga. (även om jag längtar ihjäl mig efter regelbundna löprundor) men som du skriver: babysteps! Huvudsaken är att en börjar någonstans. Så fint att det känns som att du är på rätt väg :))

Svar: <3
Elin Kero

Maowlin
2017-04-20 @ 16:37:46

Så himla härligt att läsa! Som hundägare så kliver jag också upp 5.30 för att hinna gå en ordentlig promenad eller springa en runda innan jobbet med hunden. Älskar det inte alla morgnar men de allra flesta. Det är också något jag inte hade gjort/börjat med utan henne men som verkligen har berikat mitt liv. Morgonstund har verkligen guld i mun (även i mörka Norrbotten på vintern..)!

Gällande mat så tycker jag det är otroligt tråkigt att laga mat åt mig själv och har väldigt mycket på schemat efter jobbet vilket innebär att jag käkar mycket matlådor för att inte trilla i skräpmatsfällan. Satsar därför på goda matlådor (lagar mat ca en dag i veckan) och har alltid en färdig sallad i kylen som jag tycker piffar till den tråkigaste matlåda :)

Svar: Haha ja det är verkligen alltid jag och alla hundägare <3 Och det där är precis det jag har som mål med maten - att det alltid ska finnas matlådor och färsk sallad :D
Elin Kero

Sanna
2017-04-20 @ 16:39:49

Alltså hur inspirerande är inte du då <3 Så himla mäktigt att du verkligen orkade ta tag i det och fortfarande orkar. Borde verkligen verkligen verkligen börja med något liknande. Vill ju så gärna skjuta med min båge men är allt för in i helvete svag för att klara av den så borde träna upp styrkan i armar, axlar och övre delen av ryggen (muskler ingen hästmänniska har typ) men får inte till det med heltidsplugg och typ minst 25 % jobb. Men en dag ska jag också!!! Och att få läsa din resa är helt otroligt peppande och magiskt. All lycka till dresten av dessa 8 veckor och förhoppningsvis all framtid! <3

Svar: Tack så jättemycket!! <3 <3
Elin Kero

Amanda
2017-04-20 @ 16:41:11
URL: http://mansingen.blogg.se

Åh vad underbart att höra Elin! Och verkligen inspirerande, rycker i benen på mig redan nu :) Jag har en längre period alltid drömt oroliga drömmar efter sju, så nu försöker jag att somna tidigt och istället komma upp på mornarna och håller med om känslan är som bäst när man är uppe före alla andra och stunden känns helt som sin egen och prestationslös. Har dock en bit kvar för att hitta balans i livet när det kommer till stress, men så skönt att läsa att det går och att man inte hela tiden behöver göra allt som går .

Svar: <3
Elin Kero

johanna
2017-04-20 @ 16:54:15
URL: http://nouw.com/lindholm

alltså tack för länken, jag behöver verkligen få ordning på mina morgonrutiner, har så svårt att komma upp på morgonen. Och vad härligt att höra att det fungerar för dig!

Svar: Mene heja!! :D :D
Elin Kero

Rode Gradin
2017-04-20 @ 17:18:30
URL: http://rodegradin.se

Det är inlägget var så bra! Håller med dig om de där tidiga morgonpromenaderna när solen precis gått upp - så vackert, får aldrig nog!

Älskar hur du gör dina videos också, så härlig känsla i dem. :) Ser fram emot fler!

Svar: Alltså tack så mycket! <3
Elin Kero

emblas.se
2017-04-20 @ 17:48:05
URL: http://www.emblas.se

Grymt jobbat, you go girl! :D
Jag löptränade på hög nivå för några år sedan, och jag har nog aldrig mått så bra som jag gjorde då. Dock fick det konsekvensen att jag rasade i vikt :/ Nu försöker jag träna lite lugnare (yoga och meditation) och äta balanserat.
Funkar skitabra än så länge! :)

Din motivation verkar iallafall vara på topp och då finns det inte mycket som kan stoppa en! <3

kram
Emma

Svar: Jag vill också börja med Yoga!! :D :D :D
Elin Kero

Elin
2017-04-20 @ 18:51:20

Wow! Va träning kan hjälpa kroppen på så många olika vis!
Jag kommer från en "träningsfamilj" och träning har alltid funnits där sen jag var pytteliten men ändå är det så fascinerande och så inspirerande att höra hur mycket detta har hjälpt dig. Jag tränar fortfarande aktivt och kommer inte sluta för att det är min vardag (som att gå i skolan eller till jobbet). Det jag ville säga var att jag önskar dig all lycka till i fortsättningen och jag hoppas verkligen att du stannar där, med träning och matvanor som passar just dig.
Och finns det något bättre än tidiga morgnar med solen skimrande mellan träden och disen som ser så magiskt vacker ut?! Åh <3 Fortsätt så!!

Svar: Tack för peppen! :D :D :D <3
Elin Kero

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★
2017-04-20 @ 19:18:35
URL: http://www.saramadeleine.se

Jättebra inlägg :). Imorgon ska jag ställa klockan och ta mig en tidig morgonpromenad jag med, det är ju bland det härligaste som finns :).

Svar: Yay! Kom du ut?! :D:D :D
Elin Kero

johanna
2017-04-20 @ 19:31:53
URL: http://jojosmind.blogg.se/

när jag läser ditt inlägg så får du mig att vilja göra en total omvändning i mitt liv! herregud vad man inspireras av dig!

Svar: Men alltså åh! :D :D :D
Elin Kero

Lisa
2017-04-20 @ 19:33:48

Hej hej!
Duktiga du! Bra jobbat!
Vart hittar man bryggan du fotat på sista bilden?
Skulle gärna vilja åka dit !
Kram Lisa

Svar: Det är Barnsjön i Tyresö! :)
Elin Kero

Klara
2017-04-20 @ 19:51:01

Åh gud vad underbart!!! Häftigt?
Kan du inte berätta lite mer om vad du konkret har satt upp för "nya rutiner"/hur du gjort kanske man kan ta efter något ha ha :)

Svar: Jag kan göra det när programmet är klart och jag applicerat det här på verkligheten :D (Eller vad man nu ska säga.. ) ;D
Elin Kero

Maria Linnea
2017-04-20 @ 20:00:32
URL: http://mariaslinnea.blogg.se

Måste verkligen testa på något liknande! Låter så inspirerande! Måste själv bli ordentligt i form tills inträdesproven för utbildningen för akutvårdare i vår. :) Du får jätte gärna skriva mer om detta, speciellt hur du äter, mina matvanor är inte de bästa, och de är ju faktiskt ganska svåra att bryta. Nu får det verkligen bli en förändring! :) Lycka till, och hoppas det håller i sig även då 8-veckors perioden är slut! :)

Svar: Jag kommer nog avvakta lite med att skriva mo mat, för att jag tycker att det är ett känsligt ämne (hur jag än skriver det och hur bra maten än är) <3
Elin Kero

Lovisalynx
2017-04-20 @ 20:09:18
URL: http://lovisaillustration.blogg.se

Alltså såååå inspirerande och roligt att läsa!! 😭😍❤ Är så stolt över dig och glad för din skull att det gått så bra hittills!
Du är BÄST! ❤

För min egen del är det fortfarande segt att komma igång. Äter nog hyfsat bra mat, och regelbundet, men det blir mkt godis. Och rör på mig knappt nåt alls :( Jag vet inte vad som tar emot att komma igång igen (har ju haft bra perioder förr?) Men...! Ska försöka sätta klockan tidigare imorgon och promenera FÖRE jobbet. Omg hur ska detta gå? Haha

Skulle gärna vilja veta mer hur du delar upp mängd och sånt i dina matportioner, för sånt har jag svårt med. Men vi kan ta det privat nån dag om du vill <3

ACIRES
2017-04-20 @ 20:22:54
URL: http://acires.se

Åh så himla härligt att höra! Jag har själv velat ta tag i detta ur länge som helst men vet inte var jag ska börja. Vad är det för online PT du signat upp dig? :)

Cilla
2017-04-20 @ 20:25:05
URL: http://nouw.com/cillaphoto

Så peppande att läsa! Jag brukade med börja morgonen med att träna men är så långt borta från det nu. Hoppas jag kan börja inom kort igen :)

Svar: Ja gör det!! Man har sån jäkla härlig energi på morgonen :D
Elin Kero

Hanna
2017-04-20 @ 21:26:09

Tack Elin!
Står själv inför en liknande förändring efter lång tids sjukskrivning p.g.a. depression. Behövde verkligen läsa det här, att någon genomför denna förändring och mår bättre av den. Då kan jag fan också!

(Vill för övrigt också tipsa om boken "Hjärnstark" av Anders Hansen som mera förklarar de mentala fördelarna av fysisk träning. Väldigt positiv och motiverande bok.)

Svar: Men alltså åh! Jag hejar stenhårt på dig! <3 Och tack så mycket för tipset!! :D
Elin Kero

Vilma
2017-04-20 @ 21:27:58

Blir så inspirerad av att läsa detta! Jag håller på att kämpa mig ur en depression som totalt fuckade upp mina mat- och träningsvanor (ingen ork, ingen energi, ingen aptit men enormt sötsug, tröstätande och förlorad träningsglädje och så pågick det så länge att allt det där blev till vanor som fastnade stenhårt) och det är bättre nu men jag får kämpa så mycket mot mitt eget huvud att jag mest bara vill gråta ibland. Men kanske lyckas jag ta tag i saker nu när vintern är över.

Svar: Känner igen det där så hårt... och det är ju som en ond cirkel. Depressionen gör en trött. Tröttheten gör att man inte orkar någonting/tappar aptiten. Gör man inget/äter man inte så blir man ännu tröttare... och så håller det på. Nej det krävs verkligen en rejäl kraftansträngning för att kliva ur den där sitsen, men när man väl gör det så känner man sig så himla fri. Kämpa! <3
Elin Kero

Netti Starby
2017-04-20 @ 21:54:59
URL: http://nettistarby.blogg.se/

Vad härligt att du mår så bra nu och jag har funderat länge på att börja med något liknande. Efter att jag läste ditt inlägg blev jag ännu mera peppad! <3 Kramis

Svar: Men heja!! Kör hårt! <3
Elin Kero

Lisa
2017-04-20 @ 22:10:05

Detta var befriande att läsa på något sätt! Tack ☺ Det känns som att du har ett sådant vettigt fokus - inte en massa prat om vikt, storlekar, recept, kalorier, fitness och annat som jag bara är så LESS på att matas med jämt.. Du vill må bra och du arbetar aktivt för att nå dit. Utan en massa krav på prestationer. Som du skriver, detta stresssamhälle är skit, och vi måste hitta ett sunt sätt att hantera det. Du är en inspirationskälla Elin! 💜

Svar: Men alltså tack för de fina orden! :') <3
Elin Kero

jenny
2017-04-20 @ 22:22:31

Det är så inspirerande att höra allt du skriver. Din blogg är verkligen så fantastisk, jag känner hur du just nu bara vibrerar av förändring som är positiv. Jag blir upplyft av att läsa detta, jag har problem med depression och ångest och lyckas aldrig träffa den rätta psykologen osv och att se din energi och din livsglädje får mig att vilja också. Fortsätta träna, fortsätta gå upp tidigt och tänka på livet på ett ljust sätt. Det är så upplyftande!! & när ska en sluta tro att saker är hopplöst bara för att det inte funkat innan? En förändring kan ske, alltid! Tack för att du delar med dig, det betyder verkligen så mycket!! :) Kram och lycka till!

Svar: Men alltså fina! <3 Och jag håller med.. en förändring kan alltid att ske - vilken typ det än är! kram!
Elin Kero

Isabella
2017-04-21 @ 07:16:20
URL: http://www.isabellasfoto.nu

Härligt!! Bra jobbat!!:-) Jag undrar om du vill avslöja vilken PT online som du har anlitat? Jag har googlat och googlat, men inte kommit fram till något:)

Håkan
2017-04-21 @ 09:27:39
URL: http://www.brovell.se/fotografi

Härligt att läsa att det går så bra för dig, och att du hittat ditt sätt att vara fysiskt aktiv. Stort lycka till i fortsättningen!

Emma
2017-04-21 @ 13:19:03
URL: http://iristradgard.se/blogg

Bra jobbat Elin! :) Du skriver så bra och klokt! Kram!! <3

Wilda
2017-04-21 @ 15:39:56
URL: http://reaktionista.se

Så ödmjukt och fint skrivet. Och peppande och inspirerande till tusen! Jag behöver verkligen få till nya rutiner nu och även om det inte är någon katastrof så är det ändå något som inte känns helt hundra. Jag lever med kronisk smärta, men det betyder ju inte att jag inte behöver träna och äta bra - tvärtom. Kanske ännu viktigare för mig. Jag hade en period när jag började ta hand om min kropp för första gången för några år sedan - när den var helt nedbruten och svag av år av svält och överträning - och den självkänsla som skapades av att göra mig stark och frisk längtar jag tillbaka till. Jag känner den varje gång jag tränar eller lagar ett ordentligt mål mat så jag vet ju att jag behöver det. Tack för att du påminde mig om det. Med små steg kommer förändringen.

Svar: <3
Elin Kero

Anonym
2017-04-21 @ 20:28:25
URL: http://johanssonkajsa.blogg.se

Hej Elin! Snubblade in på din blogg igen efter en härrans massa år!

Kunde inte gå förbi utan att önska dig all lycka till med din förändring!!
Der kommer du fixa galant, även om det kommer finnas uppförsbackar!
Heja dig!

Kram på dig!

Svar: Men alltså vad roligt!! Och tack så mycket!! :D massa kramar!
Elin Kero

Linda - The pink grapefruit
2017-04-21 @ 20:41:27
URL: http://thepinkgrapefruit.blogg.se/

Vad fint att det har funkat så bra för dig! Har också fått höra att jag måste ut och röra på mig. Det är det eller medicinering för att bli av med min depression, och medicin slipper jag gärna. Jag får nog ta och ställa klockan nu i helgen och testa detta.

Hur lång tid tog det för dig innan du kom in i rutinen och det faktiskt kändes bra att stiga upp och gå ut så tidigt? Eller var det okej redan första dagen?

Svar: HEJA! :D Det tog väl kanske... två veckor innan jag verkligen började uppskatta det. Sen kommer det självklart mornar när jag verkligen inte vill gå upp, men jag försöker att inte vara för hård mot mig själv när det händer :) Oftast är det ju så att när man väl kommit upp så blir man superpigg haha
Elin Kero

Alice
2017-04-21 @ 22:42:13

Hej!
Hejar på dig så himla mycket! Du är grym!

Kan du skriva lite mer om skillnaden i kosten? Gäller det endast att äta regelbundet osv till en början? Eller är det speciella recept med saker du får äta/inte äta?

Kram!

Svar: I huvudsak handlar det om det som att äta regelbundet och att inte äta färdigmat/för mycket socker. Sen är det ju den klassiska "tallriksmodellen" som man blivit matad med (hehe) sen barnsben :) Jag vill inte gå in på det mer detaljerat för att jag tycker att det är obekvämt att skriva om mat, även om det är på ett bra sätt :)
Elin Kero

Mie Evnice
2017-04-22 @ 09:33:44
URL: http://mieevnice.blo.gg/

Åh vad härligt att du mår så mycket bättre! Jag var sjukskriven från skolan 2015-2016 pga depression och upptäckte löpning i somras, man mår verkligen mycket bättre! Köpte nya löparskor igår så nu ska jag ta tag i löpningen igen. Blev ännu mer taggad när jag läste detta inlägget, du är en riktigt bra inspiration!

Svar: Men yay vad glad jag blir att höra detta! Måste också köpa mig nya löparskor, för jag har skavt av allt foder i hälen på mina nuvarande haha...
Elin Kero

Johanna
2017-04-22 @ 10:01:39

Så fantastiskt att läsa! Du är grym <3 har följt dig i många många år. Tyvärr inte hunnit titta in lika mycket senaste året som jag velat, men försöker titta in då och då. Och att få läsa detta och vilken förändring du gjort och att du mår så bra är härligt att få höra! <3
Jag gjorde min förändring i början på förra året. Efter ett uppvaknande att vikten hade börjat gå överstyr, dåliga matvanor och stress och ångestsymtom(igen). Nu sitter jag här lite mer än ett år senare 25kg lättare, mycket bättre matvanor och rutiner och ett mycket lättare sinne. Även om det kommer bakslag ibland, så har jag ändå hittat ett sätt att snabbt komma tillbaka på rätt bana. Promenaderna är det som får mig att funka. Som du skriver man har ju alltid vetat och få höra att motion är bästa medicinen - men inte alltid så självklart att ta tag i och få in rutinen när man inte mår bra. Men när man väl gör det, vilken upptäckt och lycka! <3

Kram och lycka till!

Svar: Jag är glad bara att du tittar in när du hinner! Det blir ju lätt så med sociala medier nu för tiden (jag känner själv att mitt fokus skiftat, vilket innebär mindre tid framför datorn) <3 Och gud VAD HÄFTIGT! Så himla härligt att höra och peppigt för mig nu när jag ska ta den här 8 veckorsperioden och göra den till mitt liv <3 massa kramar!
Elin Kero

Rebecca
2017-04-22 @ 12:19:03

Vilket fint inlägg. Tack för att du delar med dig. <3

Erika
2017-04-22 @ 18:21:16

Åh vad fint! Blev himla inspirerad av ditt inlägg. Lider själv av återkommande depressioner och ångest sedan flera år... Hamnat i ett tröstätande - och så mår man sämre för att kroppen mår sämre, och så fortsätter det bara nedåt.

Blir varm i hjärtat av att läsa såna här solskenshistorier.
Ska försöka göra likadant som du! <3

Svar: Det är så lätt att hamna i den där cirkeln alltså! Jag hejar stenhårt på dig! <3
Elin Kero

Katta Bucketlife
2017-04-22 @ 22:44:35
URL: http://www.bucketlife.se

Jäklar, blir så sjukt inspirerad av att läsa detta! Och så himla glad för din skull. Vilken otrolig känsla att känna.

Jag är lite där du var innan - alltså jag försöker vara ute mycket och äter inte så mkt skräpmat och sånt, men jag kommer inte upp på morgnarna, är trött typ hela dagen för jag sover dåligt ganska ofta.

Känner nu att jag kanske ska tvinga upp mig själv tidigare. Jag älskar ju verkligen att börja dagen med soluppgång och den där ensam-med-världen-känslan, men det var längesen jag orkade.

TACK för inspirationen och se till att tacka dig själv massor!

Svar: Men yay vad glad jag blir och tack! Det är en så ond cirkel det där med trötthet - så oerhört svårt att ta sig ur. Men jag lovar att det går! (mvh har vart trött konstant i hela mitt liv känns det som) <3
Elin Kero

Elsa
2017-04-22 @ 23:17:30
URL: http://elsaherlitz.blogg.se

Wow vilken härlig läsning, fick typ pulshöjning och let's-do-all-the-things-I-never-did-feeling. Man förtjänar verkligen att ha en välmående kropp! Glad för din skull.

LN
2017-04-23 @ 16:37:49

Nejmen sådär ja. Nu fick jag motivationen att ta tag i det här! Ställer klockan på 06.00 imorrn så hinner jag ut och gå en halvtimme innan jag måste börja preppa för jobbet. Tänker att det blir lättare ju mer rutin det blir. Tack för inspirationen!

/Ellen.

SSANNAALICIA
2017-04-23 @ 17:02:20
URL: http://ssannaalicia.blogg.se

Jag älskar när du skriver sådana här inlägg. Det är så intressant att få höra vad du tänker och att du faktiskt har lyckats med din förändring!

Svar: Men tack! :D
Elin Kero

Malin
2017-04-23 @ 17:47:36
URL: http://malingisela.blogg.se

Åh vad glad jag blir - dels för att detta ju gett den förbättring du behövde och hade hoppats på men också för att du ville dela med dig av dina intryck och din upplevelse so far. Tror att många människor såhär till våren känner press att förbättra sig själva men glömmer att det är på det intre planet man faktiskt kan bäst läka sig själv med träning och näringsrik mat. Har precis hämtat mig från utbrändhet och börjar komma in i en mer riktig vardag sen jag flyttade och bytte jobb för att komma undan den extrema stress jag upplevde tidigare. Nu har jag precis börjat lägga in träning och bättre matvanor i min nya vardag också och tycker det är spännande och inspirerande att läsa om ditt projekt. Jag har mitt eget på gång och känner mig starkare och piggare för varje dag som går.

Svar: Men åh vad glad jag blir att höra detta! Jag hejar stenhårt på dig! :D
Elin Kero

rebecka ölander
2017-04-23 @ 20:07:00
URL: http://sunfoks.tumblr.com

Åh det är så himla himla härligt att höra dig ta bort fokus från prestationer och andras krav, och verkligen lyssna till dig själv och dina behov!! Så inspirerande och VIKTIGT att ta till sig, "träning" och sunt levande kan idag så himla lätt förvandlas till något man gör för att det på något sätt förväntas av en. Underbart att detta funkar för dig (peppar peppar!). Det visar också mig, en som ogillat träning och sport starkt under hela uppväxten, att även jag kanske kan röra på mig och leva sunt ;)

Svar: Men verkligen! Komma bort från "kom i form" och fokusera på vad hälsa egentligen är - det tog tid innan jag insåg att det fanns annat än vikthets bakom träning också <3 Och ja, från en soffpotatis till en annan - det går att uppskatta träning trots det! ;)
Elin Kero

made by mary
2017-04-23 @ 21:27:55
URL: http://www.madebymary.se

Men goding, tack för länken och ännu viktigare; vad glad jag är för din skull!! <3 Har också kämpat med liknande saker, det vet du ju, och har också börjat se lite framgångar. För mig har drivkraften varit hälsa. Tidigare har jag alltid haft andra "baktankar" och då har det alltid gått åt hel*ete förr eller senare. Men nu är det helt annorlunda. Vill ge dig en stor kram! <3

ps. du måste faktiskt komma och hälsa på i sommar ;)

Svar: För mig är ju drivkraften också hälsa - den här gången - vilket måste vara det vinnande konceptet. Massa kramar! Och vet du, jag har tänkt på att fråga dig vad du hittar på varje gång jag är i Uppsala nu.. haha. Men jag tycker att vi tar en dejt när det börjat slå ut på träden och blivit lite varmare! 😍
Elin Kero

Victoria
2017-04-23 @ 23:44:49

Även om det säkert inte är din mening så låter du som om du var sponsrad av något hälsoföretag. Jag gillar verkligen dig och din blogg, och det är ju fantastiskt om du varit lite nere men nu börjar må bättre. Men jag stör mig på videos där andemeningen är att man blir lycklig bara man skaffar rutiner och lägger bort chipsen, för det är inte så enkelt.
Med det sagt så önskar jag dig lycka till och hoppas att du får fortsätta må bra 🙂

Victoria
2017-04-23 @ 23:45:18

Även om det säkert inte är din mening så låter du som om du var sponsrad av något hälsoföretag. Jag gillar verkligen dig och din blogg, och det är ju fantastiskt om du varit lite nere men nu börjar må bättre. Men jag stör mig på videos där andemeningen är att man blir lycklig bara man skaffar rutiner och lägger bort chipsen, för det är inte så enkelt.
Med det sagt så önskar jag dig lycka till och hoppas att du får fortsätta må bra 🙂

Svar: Såklart är det inte så enkelt, ingenting i livet är enkelt eller har en enda lösning. Precis som det inte var en enda sak som gjorde att jag blev deprimerad, så är det inte heller en enda sak som gör mig lycklig i stunden som är. Men det här var och är just nu MIN saknade pusselbit i ett "spel" med 1000 bitar. Jag vill skriva om det för att detta är en stor grej för mig och om du inte känner att detta är något för dig så är det självklart helt okej. Det är så det är! :) Kram!
Elin Kero

Helena
2017-04-25 @ 10:04:10

Jag är ungefär som du. Ser mig själv som en typiskt kvällsmänniska och även om jag VILL vara en morgonmänniska (alltså, tänk alla soluppgångar som man missar...) så har jag aldrig lyckats ställa om mig själv. Men jag vill också vara ensam med världen. Jag är också väldigt dålig på att vara ute även om jag faktiskt älskar det också. Jag har kommit in i en väldigt dålig rutin som jag känner att jag måste bryta men det är lättare sagt än gjort. Det är så lätt att bara sitta inne istället för att ta sig ut. För mig är det det som är jobbigt, att ta mig ut. Väl ute så förstår jag inte varför det var så svårt egentligen. Hjärnan är allt bra underlig ibland.

Fick i alla fall massor av inspiration av ditt inlägg till att kanske ge det ett försök. Nu, istället för sen.


Svar: Alltså jag känner så igen mig i detta... Det är så jäkla jobbigt när man har kommit in i den cirkeln... Fram tills jag lyckades vända dygnet så har jag verkligen bara suttit inne och typ tittat ut.. mått dåligt för att jag älskar naturen men inte orkar gå ut. Hemsk känsla :( Och YEAH! Kämpa! Jag hejar på dig <3
Elin Kero

carro
2017-05-01 @ 14:58:22
URL: http://carrok.se

bra inlägg :)

Hanna
2017-05-01 @ 14:59:28
URL: http://hannafialotta.blogg.se

Vad härligt att läsa!

Kicki
2017-05-02 @ 16:10:37
URL: http://zweigberg.blogg.se

Mycket bra och inspirerande inlägg...
Jag behöver verkligen få till nya rutiner – helst igår

Jag ser mig själv som kvällsmänniska men som vill vara morgonpigg...
Går och lägger mig mellan 03:00-05:00 ca och upp mitt på dan... Oregelbundna mattider...
Sen så är man seg fram till kvällen osv
Så har det varit sedan jag blev arbetslös i början av förra året...

Men jag blev så inspirerad av dig och ditt inlägg – så det blir till att ställa klockan imorgon bitti och ta en morgonpromenad oavsett väder

Grymt jobbat av dig :) Och lycka till!

Svar: Oj shit, det låter som att du behöver dygna för att ställa om de rutinerna - lite som att vara jetlag haha :D Hoppas det gick bra att ställa klockan och HEJA dig! :D :D
Elin Kero

corneliaeriksson.blogg.se
2017-05-02 @ 17:51:21
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/

<3 Så bra!! Jag håller också på att kasta om vanorna lite, jag har alltid tränat mycket (alltså ca 10-12 pass i veckan) men senaste året har det inte gett något annat än att jag blivit tröttare och tröttare. Så nu i vår försöker jag verkligen fokusera på att göra ordentliga pass istället för många, och framförallt äta bättre. Det går bra och det känns SÅ skönt. Älskar också att vara ute på morgonen, innan världen vaknar liksom, och håller med dig om att våren ger en extra skjuts! Heja dig!!

Svar: Men vad grym du är! Heja! :D
Elin Kero

Linnéa Olsson
2017-05-02 @ 21:20:32
URL: http://mylifeaslinnea.blogg.se/

Har precis hoppat på ett 12 veckors program och jag upplever som du (även om jag inte lyckats bli morgonmänniska ÄN) att jag mår mycket bättre. Känner mig inte uppblåst längre, får energi av motionen och mina medkamrater i 12 veckors programmet. Och jag är för första gången någonsin i rätt tankebanor. Jag är där för mig. För att bevisa för mig själv att jag kan lita på min kropp. Den kan och orkar mer än jag tror. För att stärka mitt problemknä och slippa ont i ryggen och nacken ✊🏼

Svar: Åh vad roligt att du har kontakt med de andra i programmet! Det kan jag sakna en del med mitt.. jag känner mig väldigt ensam i den här resan :S
Elin Kero

Linnéa Olsson
2017-05-02 @ 21:23:11
URL: http://mylifeaslinnea.blogg.se/

Och det där med att vara vaken innan alla andra vaknar är det bästa som finns!! De dagar jag börjar 6 på jobbet och kliver ut på gatan vid 5.30 och världen är helt stilla. Det är något magiskt i luften <3

PT Niklas
2017-05-03 @ 10:05:33
URL: http://www.niklaspt.blogg.se

Vad trevligt att läsa om att det har gått bra med din investering i din hälsa och välmående :).
Du fattade rätt beslut med att anlita en PT ;)
Kosten är A & O i livet även om människan inte håller på med träning regelbundet. Just att kunna selektera bort det onödiga och prioritera det bästa- det är skillnad det och resultaten börjar sakta men säkert att visa sig :).

Svar: Verkligen! Haha! Kosten har dock inte varit speciellt rolig eller belönande i sig (även om hela den här processen inte hade varit något utan den), så det är skönt att träningen varit med på tåget och gett mig något att glädjas åt i vardagen ^^
Elin Kero

Emmelie
2017-05-03 @ 14:40:14
URL: http://nouw.com/emmelieamren

Åh vad jag älskade detta inlägg! Sjukt inspirerande! :D

Pia
2017-05-03 @ 14:59:41
URL: http://www.simplypapaya.com

Men ååååh va roligt att höra!!! Du är ju så inspirerande! För mig går det sådär..är sugen på godsaker hur ofta som helst och tycker livet känns tråkigt när jag inte får äta det 😣(försöker minska på veckorna i alla fall)
Så häftigt att du får uppleva såna resultat! Det sporrar ju verkligen att fortsätta då! Bra jobbat verkligen!!
Har du uteslutit chips och onyttigheter (och Cola 😉) eller äter du sånt ibland?
Ser fram emot att höra hur det fortsätter gå! Blir också sugen på att börja dagarna som du gör!
/kram Pia

Svar: Jo, jag kan också säga att livet är lite småtråkigt när man inte får äta godsaker. Men målet är att inte utesluta det helt, utan mer få det under kontroll. Så 1 juni tänkte jag börja igen - en gång i veckan! Känner på mig att det kommer smaka bättre än någonsin bara för att jag fått längta haha :D
Och nej, inget godis, inga chips, ingen cola, inget fika, ingen pizza, ingen hamburgare, inga frukostpankakor med nutella haha... Men det är bara för nu :)
Elin Kero

H a l l o n r e g n
2017-05-04 @ 10:57:42
URL: http://hallonregn.blogspot.se/

Att promenera är bäst. ♥

Mitt 3-års förhållande med min sambo tog slut för 2 veckor sedan, och redan dagen efter så kände jag ett stort "måste-göra" att bara gå ut och gå, promenera av mig ledsamheten.. och det har funkade. Promenaderna fick mig såklart över-tänka på saker o ting, men jag kände mig mer fysiskt bättre.
Jag har satsat på att gå minst 10.000 steg åtminstone 1 gång i veckan, annars så ligger jag mellan 5.000 - 7.000 per dag. Ibland när jag ska upp för den där jobbiga backen, så kniper jag magen och benen och går uppför så fort jag kan medans jag tänker på saker som får mig att vilja slå handen i väggen. Men nu har jag gjort illa mitt ben för några dagar sedan, vilket försvårar det för mig att gå ut och ta den där långa promenaden jag vet att jag behöver.
Men jag har ett mål nu: gå ner i vikt, få en tränad kropp igen, göra mig fin för mig och ingen annan, visa vad jag kan gå för. Vill han inte ha mig efter allt det så får han mig inte alls. Jag har gått igenom sorg förut och vet vad smärta är då jag förra året förlorade min mamma hastigt utan att jag kunde säga 'farväl, vi ses igen, älskar dig mamma' för det var redan för sent, hon var borta. Så har känt ett stort svart sugande hål inom mig sedan dess, gått till psykologer men inget har hjälpt, så kom bara fram till att det är JAG som bara kan göra en förändring, det är mitt liv, och att min sambo gjorde slut med mig...får mig bara vilja bli ännu starkare, och till och med ser fram emot att jag vid en tidpunkt kommer säga till mig själv "jag har blivit en ännu bättre människa, och jag kan känna frid nu, jag behöver inte honom mer för att vara stark och mitt bästa jag"

men såklart lättare sagt än gjort...
men det är min inre önskan!

Svar: Men hallå, hur grymt?! Det är verkligen bästa medicinen, speciellt såhär års <3 Och grymt bra mål! Det har varit mitt mål också, då jag legat på samma stegantal som du. :) Och du... det låter helt förjävligt. Men samtidigt är det så himla fantastiskt att du tänker i de här banorna överhuvudtaget. Att du liksom inte vill ge upp, utan du vill kämpa och våga tro. Ingenting är lätt, men har man kommit så långt i tanken som du, så är det inte så långt kvar. Det är bra att ha ett driv och något man vill slå ner längs vägen ;) Jag hejar på dig! Massa kramar <3
Elin Kero

Maria Pettersson
2017-05-09 @ 08:44:28
URL: http://headoverheals.blogg.se/

You go girl! :) Kämpa på så blev det snar ett av de mest naturliga saker du gör :)

Svar: Jag känner faktiskt redan att det är det - så jäkla skönt! :D
Elin Kero

Emzi
2017-05-10 @ 07:55:48
URL: http://emmelemzi.com

Det är nog sjukt vad mycket små ändringar i livet kan göra för skillnad. Lite träning, lite bättre mat och lite mera vatten och man mår super mycket bättre!

Svar: Verkligen! :D
Elin Kero

Therese
2017-05-23 @ 23:30:09

Hej! :D

Gud så kul och höra detta gör mig så peppad på förändring, jag tränar redan ganska mycket men känner att jag inte riktigt utvecklas :/ jag är faktiskt nyfiken på vilken PT det är du fått hjälp av? Tack för en underbar blogg ❤️

Med vänlig hälsning,

Therése

Emma
2017-05-26 @ 12:13:14

GUD SÅ HÄRLIGT DET LÅTER!
Gött jobbat! Blir väldigt sugen att komma igång ordentligt själv, vad heter sidan du har anmält dig till? :D

Igen, bra gjort!

Svar: Jag kan tyvärr inte rekommendera den som jag anmälde mig till <3
Elin Kero

Kommentera inlägget här :